PENGARUH METODE TUTOR SEBAYA TERHADAP HASIL BELAJAR DI KELAS V SEKOLAH DASAR KOTA PONTIANAK

Evie Hafizah, Siti Halidjah, Nursyamsiar T

Abstract


Abstract: The Research about the Influence of Peer Tutor for Study Result of Bahasa Indonesia of the Students in Fifth Grade of Elementary School 28 in Pontianak purposes to analyze the influence of the used Peer Tutor toward the study result of Students in Bahasa Indonesia of the Fifth Grade Students in Elementary School 28 Pontianak. The methodology of this research was experimental method. Moreover, the form of research was quasi experiment and time-series design. Based on the statistic calculation from the average of pre-test was 62,88 and the average of post-test was 82,58 and obtained ttest 33,12 on significant step = 5% with two tail test obtained ttable 2,057 it means ttest >ttable (33,12>2,057). It means learning by using Peer Tutor influences the students study result in studying Bahasa Indonesia in the Fifth Grade of Elementary School 28 Pontianak.

Keyword: Influence, Peer Tutor Method, Study Result.

Abstrak: Penelitian mengenai Pengaruh Penggunaan Metode Tutor Sebaya Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas V SDN 28 Pontianak Kota bertujuan untuk menganalisis apakah penggunaan metode tutor sebaya berpengaruh terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran bahasa Indonesia kelas V SDN 28 Pontianak Kota. Metode yang digunakan yaitu metode eksperimen. Bentuk penelitian eksperimen yang digunakan adalah quasi experiment dengan jenis time-series design. Berdasarkan perhitungan statistik dari rata-rata hasil pre-test sebesar 62,88 dengan SD sebesar 8,48 dan rata-rata hasil post-test sebesar 82,58 dengan SD sebesar 7,46 maka diperoleh thitung sebesar 33,12 pada tahap signifikansi = 5% dengan uji dua fihak/two tail test diperoleh ttabel 2,057 yang berarti thitung > dari ttabel (33,12 > 2,057).. Hal ini berarti pembelajaran dengan menggunakan metode tutor sebaya berpengaruh terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran bahasa Indonesia kelas V SDN 28 Pontianak Kota.

Kata Kunci: Pengaruh, Metode Tutor Sebaya, Hasil Belajar.


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i2.1047

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats