PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN METODE DISKUSI DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan aktivitas belajar siswa setelah diterapkan metode diskusi di kelas SDN 12 Temia Sio. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif diharapkan dapat meningkatkan aktivitas siswa dalam proses belajar mengajar sehingga tidak terjadi kejenuhan. Peneitian ini menggunakan penelitian tindakan kelas sebanyak dua siklus. Subjek penelitian ini adalah guru dan siswa SDN 12 Temio Sio. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa hasil belajar siswa mengalami peningkatan setelh menggunakan metode diskusi.
Kata Kunci: peningkatan, aktivitas, metode diskusi
Abstract: The purpose of this study was to determine the improvement of student learning activities after applied method in class discussions SDN 12 Temia Sio. The method used in this research is descriptive expected to increase the activity of students in the learning process so as to avoid saturation. This peneitian using action research as much as two cycles. The subjects were teachers and students of SDN 12 Temio Sio. From the results of this study concluded that the learning outcomes of students has increased setelh using the method of discussion.
Keywords: improvement, activity, discussion method
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i1.8517
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats