PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SD

Ariffianto F34212099, Siti Halidjah, Rosnita .

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan pengunaan metode demonstrasi berbantuan media torso dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas IV SDN 05 Mareseng Kecamatan Suti Semarang Kabupaten Bengkayang. Metode penelitian ini berbentuk deskriptif. Bentuk penelitian menggunakan model penelitian tindakan kelas bersifat kolaboratif. Subjek penelitian tindakkan kelas adalah guru sebagai peneliti, siswa kelas IV SDN 05 Mareseng berjumlah 23 orang, 21 orang laki-laki dan 2 orang perempuan. Teknik pengumpulan data berupa observasi langsung. Teknik observasi ini dilakukan dengan menggunakan pedoman yang sudah tertera dalam indikator yang amati. Berdasarkan analisis data yang diperoleh terhadap aktivitas siswa dalam belajar IPA adalah metode demonstrasi berbantuan media torso dapat  meningkatkan aktivitas belajar terlihat dari persentase aktivitas siswa pada siklus I  sebesar 39,13% dan pada siklus II meningkat menjadi 65,93%. Jadi persentase peningkatan aktivitas belajar siswa dengan media torso sebesar 26,80%.

Simpulan:  Pembelajaran IPA terjadi peningkatan sebesar 3,48, peningkatan melaksanakan pembelajaran sebesar 3,39, dan aktivitas belajar siswa meningkat  65,93%.

Kata Kunci:  metode demonstrasi,aktivitas belajar, pembelajaran ilmu   pengetahuan alam, media torso.

 

Abstract: This study aimed to describe the use of methods of demonstration aided torso media can increase the activity of the fourth grade students of SDN 05 Mareseng Suti District of Semarang Bengkayang. The method is a descriptive study. Form of research using the model is collaborative action research. Tindakkan research subjects classroom is the teacher as researcher, fourth grade students of SDN 05 Mareseng were 23 people, 21 men and 2 women. Data collection techniques such as direct observation. This observation is done by using the guidelines that have been set forth in the observed indicators. Based on the analysis of data obtained on the activities of students in learning science is a method of assisted demonstration torso media can enhance learning activity seen from the percentage of student activity on the first cycle of 39.13% and in the second cycle increased to 65.93%. So the percentage increase in student learning activities with media torso of 26.80%. Conclusion: Learning science an increase of 3.48, an increase of 3.39 implementing learning and student learning activity increased 65.93%.

 

Keywords: demonstration methods, learning activities, learning science, media torso.


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i1.8516

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats