PENGGUNAAN METODE DISKUSI KELOMPOK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA PADA SISWA KELAS III SD
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuaan mendiskripsikan tentang Penggunaan metode diskusi kelompok untuk meningkatkan hasil belajar Ilmu IPA Siswa Kelas III SDN 07 Tanjam Kecamatan Monterado, Berdasarkan analisis siklus I perolehan nilai siswa yang belum mencapai ketuntasan belajar sebanyak 10 orang peserta didik dengan persentase 41% dan 14 orang peserta didik yang berhasil mencapai ketuntasan minimal dengan persentase 59%. Sedangkan penilaian untuk guru pada kemampuan menyusun perencanaan rata-rata 3,11, kemampuan melaksanaan pembelajaran pada siklus I rata-rata IPKG 2,86, siklus II perolehan meningkat 24 orang siswa yang berhasil mencapai ketuntasan minimal dengan persentase 100%. Sedangkan penilaian untuk guru pada kemampuan menyusun perencanaan rata-rata 3,59, kemampuan melaksanaan pembelajaran rata-rata 3,60, Berdasarkan pada hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode diskusi kelompok dapat meningkatkan hasil belajar Ilmu Pengetahuan Alam pada siswa kelas III Sekolah Dasar Negeri 07 Tanjam Kecamatan Monterado.
Kata kunci : Hasil Belajar, Metode Diskusi Kelompok, Ilmu Penegtahuan Alam
Abstract: This study bertujuaan describe about the group discussion method to improve learning outcomes IPA Science Grade III SDN 07 Tanjam District Monterado, Based on the analysis of the first cycle of the acquisition value of students who do not achieve mastery learning as much as 10 percent of students with 41% and 14 learners who reached the minimum completeness with percentage 59%. The evaluation of teachers in planning capability on average 3,11, ability to carry out learning in the first cycle IPKG average of 2,86, the second cycle of acquisition increased by 24 students who successfully achieve mastery of at least the percentage of 100%. The evaluation of teachers on the ability of planning an average of 3.59, the ability to carry out learning on average 3.60, Based on the results of this study concluded that the use of group discussion method can improve learning outcomes of Science in Elementary School third-grade students of State 07 Tanjam District Monterado.
Keywords: Learning Outcomes, Method Discussion Group, scientifically Nature
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i1.8488
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats