PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN METODE DISCOVERY DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa di kelas V SD pada materi tumbuhan hijau menggunakan metode discovery dalam pembelajaran IPA. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian tindakan kelas dan bersifat kolabotarif. Subjek penelitian adalah siswa dan guru. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat peningkatan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA sesuai dengan indikator yang telah ditetapkan. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode discovery membuat guru semakin kreatif untuk menciptakan suasana pembelajaran aktif dan menyenangkan serta dapat meningkatkan hasil belajar siswa.
Kata Kunci: hasil belajar, metode discovery
Abstract: This study aims to improve the learning outcomes of students in fifth grade elementary school on green plant material using the method of discovery in science learning. The method used is descriptive method to form a class action research and are kolabotarif. The subjects were students and teachers. The results showed that there is an increase in student learning outcomes in science learning in accordance with accepted indicators. It can be concluded that the use of discovery method makes more creative teacher to create an atmosphere of active learning and fun and can improve student learning outcomes.
Keywords: learning outcomes, methods of discovery
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v4i1.8487
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats