PENGEMBANGAN MEDIA DVD UNTUK PEROLEHAN KETERAMPILAN PENGOLAHAN SAMPAH PLASTIK PADA SISWA KELAS VII SMP

Carolina Evelyn, Wahyudi ., Edy Tandililing

Abstract


Abstrak : Kebutuhan sekolah untuk memotivasi siswa meningkatkan prestasi belajarnya serta mendapat keterampilan hidup berupa kepedulian terhadap lingkungan sekitar juga sesuai dengan perkembangan jaman yang sekarang sedang dihadapi oleh kita semua. Penelitian pengembangan yang menghasilkan produk berupa media DVD ini disesuaikan dengan kebutuhan siswa serta berbagai pihak yang peduli terhadap lingkungan. Pengembangan media DVD yang dikhususkan bagi siswa di jenjang kelas VII Sekolah Menengah Pertama dengan keterampilan pengolahan sampah plastik ramah lingkungan ini merupakan salah satu media pembelajaran yang dipilih berdasarkan hasil analisis kebutuhan siswa dan perolehan belajar yang akan dicapai. Penelitian yang dilakukan menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode penelitian dan pengembangan untuk menghasilkan produk tertentu. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan cara observasi, wawancara, dan dokumentasi. Penentuan media pembelajaran berdasarkan analisis karakteristik siswa dilanjutkan dengan penyusunan storyboard dan pengembangan produk yang telah divalidasi dan diujicobakan pada beberapa orang siswa. Media Digital Video Disk (DVD) dapat digunakan oleh semua pihak yang ingin mempelajari keterampilan pengolahan sampah plastik. Pengembangan media ini masih dapat ditingkatkan untuk lebih memotivasi penggunanya.

 

Kata Kunci : media Digital Video Disk (DVD, keterampilan

 

Abstract : Motivation given to the students can improve their studying achievement and provide life skills in forms of concerns to the environment in accordance with today’s age. The media development of DVDs is specialized for the seventh graders who have the skills of processing environmental plastics. This research uses a qualitative approach with research and development method to produce certain products. The data were collected using observation, interview, and documentation techniques. They were analyzed based on the tabulation of each response and the result was analyzed using a statistical descriptive quantitative technique. The development of DVDs as media was started by analyzing the students’, teachers’ and other parties’ needs at school. Then, the researcher designed the teaching materials that include the prescription of exercises and message designs. The instructional media were determined based on the analysis of the students’ characteristics. Next, the studyboard was created and the products were validated and tested by some students. The researcher expects that DVDs can be used as instructional media by all parties who want to learn the skills of processing environmental plastics.

 

Keywords: DVDs as Media, Skills


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i12.8331

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats