PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN SISWA MENULIS PETUNJUK BAHASA INDONESIA KELAS IV SDN 37 KUBU
Abstract
Media use image to enhance students writing skills class IV Indonesian guide SDN 37 camps. This research aims to improve students writing skills class IV Indonesian guide SDN 37 camps. Methods used in this research is descriptive method to from action research (PTK). Based on that has been conducted, the results of students learning to write instructions using media images in cycle I, the value of 60 as many as 6 people students (37,5%), over 60 as many as 10 students (62,5%). In cycle II, the average value of 70,62 by 16 students (100%). Thus, it can be concluded that the use of media images can improve the ability of students to write instruction Indonesian IV class SDN 37 camps.
Key word: use, media images, writing skills instruction discussed Indonesian
Abstrak: Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Keterampilan Siswa Menulis Petunjuk Bahasa Indonesia Kelas IV SDN 37 Kubu. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan siswa menulis petunjuk bahasa Indonesia kelas IV SDN 37 Kubu. Metode yang digunakan dalam penulisan ini yaitu metode deskriptif dengan bentuk Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan, hasil belajar siswa menulis petunjuk dengan menggunakan media gambar pada siklus I, nilai 60 sebanyak 6 orang siswa (37,5%), di atas 60 sebanyak 10 orang siswa (62,5%). Pada siklus II, nilai rata-rata 70,62 sebanyak 16 orang siswa (100%). Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa penggunaan media gambar dapat meningkatkan keterampilan siswa menulis petunjuk bahasa Indonesia kelas IV SDN 37 Kubu..
Kata Kunci: penggunaan, media gambar, keterampilan menulis petunjuk bahasa Indonesia
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.820
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats