MENINGKATKAN HASIL BELAJAR TENIS MEJA DENGAN MODIFIKASI BET SISWA KELAS IV 7 SINGKAWANG TENGAH

Bahtiar ., Kaswari ., Eka Supriatna

Abstract


Abstrak: Masalah penelitian bertujuaan apakah memodifikasi bet dari papan
triplek dapat meningkatkan hasil belajar tenis meja pada siswa kelas IV Sekolah
Dasar Negeri 7 Singkawang Tengah. Penelitian bertujuan mengetahui apakah
memodifikasi bet dari papan triplek dapat meningkatkan hasil belajar tenis meja.
Metode penelitian menggunakan Penelitan Tindakan Kelas. Hasil penelitian pra
siklus ke siklus I dan dari siklus I ke siklus II, selanjutnya dari siklus II ke siklus
III. Pembelajaran pada pra siklus bersifat monoton sehingga belajar permainan
tenis meja tidak efektip. Peningkatan terjadi pada siklus I diperoleh dari 25 siswa
12 siswa tidak tuntas dengan persentase 48% dan 13 siswa tuntas dengan
persentase 52%. Siklus II persentase meningkat dari 25 siswa 7 siswa tidak tuntas
dengan persentase 28% sedangkan 18 siswa tuntas dengan persentase 72% dan
siklus III tingkat persentase makin meningkat dari 25 siswa 2 siswa tidak tuntas
dengan persentase 8% dan 23 siswa tuntas dengan persentase 92%. Disimpulkan
bahwa modifikasi bet dengan menggunakan papan dapat meningkatkan ke
efektifitas belajar siswa di SDN 7 Singkawang Tengah khususnya kelas IV.
Kata kunci : Meningkatkan, Hasil belajar tenis meja, Modifikasi
.
Abstract: The research problem is whether modifying bet of plywood boards can
improve learning outcomes table tennis in grade IV Elementary School Middle
Singkawang 7. The study aims to determine whether to modify the bet of plywood
boards can improve learning outcomes table tennis. Research Methods Class
Action research use. The results of the study pre-cycle to the first cycle and from
cycle I to cycle II, then from the second cycle to cycle III. Learning on pre
monotonous cycle so learn the game of table tennis ineffective. The increase
occurred in the first cycle was obtained from 25 students 12 students are not
finished with the percentage of 48% and 13 students completed the percentage of
52%. Cycle II, the percentage increased from 25 students 7 students are not
finished with the percentage of 28% while the percentage of 18 students
completed the third cycle of 72% and increased the percentage rate of 25 students
2 students did not complete the percentage of 8% and 23 students completed the
percentage of 92%. Concluded that modifications can bet using the board to
increase the effectiveness of student learning in SDN 7 Middle Singkawang
particular class IV.
Keywords: Improve, Table tennis learning outcomes, Modifications.

Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i9.6915

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats