MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA MELALUI METODE KERJA KELOMPOK BERBANTUAN LEMBAR KERJA SISWA
Abstract
The research activity of this class action done in class VI Elementary School 03 Sungai Pinyuh Pontianak Regency because based on observations on the process of learning in the sixth grade elementary school 03 This suggests that the interaction of learning in the classroom just monotonous. Students are less active, learning is teacher-centered. The response of students towards learning tends to lower, during the process of learning takes students only silence. The purpose of this study was to describe physical activity, mental and emotional student group work using worksheets assisted students in learning math classes VI Elementary School 03 Sungai Pinyuh Pontianak Regency. The method used is descriptive method of research is a classroom action research. The subjects of this study were the teacher and all the students of class VI Elementary School District 03 Sungai Pinyuh Pontianak totaling 19 people. The study consisted of two cycles with the overall result that in the first cycle, the average student physical activity by 78%, then on the second cycle increased by 11% to 89%. While the average student who does mental activity in the first cycle by 80%, then on the second cycle increased by 18% to 98%. While on active student emotional activity by 79%, then on the second cycle decreased by 1% to 78%.
Keywords: learning activities, group work methods, mathematics learning
Abstrak: Kegiatan penelitian Tindakan kelas ini dilakukan pada siswa kelas VI Sekolah Dasar Negeri 03 Sungai Pinyuh Kabupaten Pontianak karena berdasarkan hasil observasi pada proses pembelajaran di kelas VI Sekolah Dasar Negeri 03 ini menunjukkan bahwa interaksi pembelajaran dalam kelas hanya bersifat monoton. Siswa kurang aktif, pembelajaran masih berpusat pada guru. Respon siswa terhadap pembelajaran cendrung rendah, selama proses pembelajaran berlangsung siswa hanya diam. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan aktifitas fisik, mental dan emosional siswa dengan menggunakan metode kerja kelompok berbantuan lembar kerja siswa dalam pembelajaran matematika kelas VI Sekolah Dasar Negeri 03 Sungai Pinyuh Kabupaten Pontianak. Metode yang digunakan adalah metode deskriptif dengan Jenis penelitian ini adalah Penelitian tindakan kelas. Subyek dari penelitian ini adalah guru dan seluruh siswa kelas VI Sekolah Dasar Negeri 03 Sungai Pinyuh Kabupaten Pontianak yang berjumlah 19 orang. Penelitian ini terdiri dari 2 siklus dengan hasil secara keseluruhan bahwa pada siklus I, rata-rata siswa yang melakukan aktifitas fisik sebesar 78%, kemudian pada siklus II meningkat sebesar 11% menjadi 89%. Sedangkan rata-rata siswa yang melakukan aktifitas mental pada siklus I sebesar 80%, kemudian pada siklus II meningkat sebesar 18% menjadi 98%. Sedangkan pada aktifitas emosional siswa aktif sebesar 79%, kemudian pada siklus II menurun sebesar 1% menjadi 78%.
Kata kunci: aktifitas belajar, metode kerja kelompok, pembelajaran matematika
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.667
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats