MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL DISKUSI KELAS DENGAN STRATEGITHINK-PAIR-SHARE PADA ILMU PENGETAHUAN SOSIAL SD
Abstract
Abstrak : Penelitian ini bertujuan mendiskripsikan penggunaan model diskusi kelas dengan strategi TPS sehingga dapat meningkatkan motivasi belajar intrinsik dan ekstrinsik siswa dalam pembelajaran IPS kelas IV SDN No. 10 Jemongko kecamatan Kembayan kabupaten Sanggau. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif dengan bentuk penelitian tindakan kelas. Subyek penelitian adalah siswa kelas IV SDN No. 10 Jemongko yang berjumlah 16 orang siswa yang terdiri dari 11 siswa laki-laki dan 5 siswa perempuan. Hasil analisis data menunjukkan bahwa setelah menggunakan model diskusi kelas dengan strategi Think-Pair-Share motivasi belajar meningkat baik motivasi intrinsik maupun ekstrinsik.
Kata kunci : Motivasi Belajar, Diskusi Kelas, Strategi Think-Pair-Share
Abstraction : This Research aim describe usage of class discussion model with strategy of Think-Pair-Share so that can improve motivation learn intrinsic and student ekstrinsik in study of IPS class of IV Elementary School Country No. 10 Jemongko district of Kembayan sub-province of Sanggau. Method Research the used descriptive with form research of class action. Research Subyek class student of IV Elementary School Country No. 10 Jemongko amounting to 16 student people which consist of 11 men student and 5 woman student. Result of data analysis indicate that after using class discussion model with strategy of Think-Pair-Share motivation learn to mount intrinsic motivation goodness and also ekstrinsik
Keyword : Motivation Learn, Discussion Class, Strategy of Think-Pair-Share
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.641
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats