METODE DISKUSI MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PADA MATA PELAJARAN SOSIOLOGI SMA NEGERI 1 KETAPANG
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menginformasikan jenis metode diskusi yang diterapkan guru mata pelajaran sosiologi, metode disksui yang diterapkan sudah sesuai dengan ketentuan, siswa termotivasi dengan diterapkannya metode diskusi, kendala guru dalam menerapkan metode disksusi pada mata pelajaran sosiologi.Metode yang digunakanadalahdeskriptif.Hasilyang diperoleh dari penelitian ini yaitu 1) jenis metode diskusi yang diterapkanadalah jenis buzz group atau diskusi kelompok,2) metode diskusi yang diterapkan sudah sesuai dengan ketentuan dan kriteria serta melaksanakan diskusi sesuai dengan langkah-langkah secara berurutan yang sesuai dengan ketentuan dalam menerapkan diskusi, 3) motivasi belajar siswa meningkat setelah diterapkannya metode diskusi dan 4) kendala yang dihadapi guru dalam menerapan metode diskusi terletak pada waktu penguasaan kelas.
Kata Kunci :Diskusi,Motivasi, PembelajaranSosiologi
Abstract: This research has purposes to inform the kind of discussion method applied by Sociology teacher, discussion method applied had suited the regulation, the students became motivated as the discussion method applied, the obtacles faced by the teacher in applying the discussion method in Sociology class. The method used in this reasearch is descriptive. The result of the research are: 1) the kind of discussion method applied was buzz group or group discussion, 2) the discussion method applied had suited the regulation and criteria also did the discussion based on the steps in sequence based on the regulation in applying discussion, 3) students became motivated after the discussion method applied and, 4) the obtacles faced by the teacher in applying the discussion method was the time to control the class.
Keywords: Dicussion, Motivation, Sociology Learning
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i4.5491
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats