PENINGKATAN AKTIVITAS IPA MELALUI MEDIA KONKRIT DI KELAS IV SEKOLAH DASAR NEGERI
Abstract
Abstract: Science teaching fourth grade Gammon River State 24 Kubu Raya. As a result, students lack the scientific attitude in the learning process of students only record activity and listen to the teacher's explanation. Thing that shows learners' learning activities are low and need ditingkatakan. one of the alternative solutions by applying instructional methods based on learner activity, one method is Concrete Media. Therefore a common problem in this study is "What's with the concrete implementation of the media can increase the activity of Natural Sciences learning in fourth grade Gammon River State 24 Kubu Raya?". Common problems are translated into the formulation of the problem "How to increase the physical activity of students in the Natural Sciences learning by using media in class IV concrete Gammon River Elementary School 24 Kubu Raya?", How to increase mental activity of students in the Natural Sciences learning using concrete media class IV SDN 24 Gammon River Kubu Raya? ", How increase the emotional activity of students in the Natural Sciences learning using concrete media class IV Gammon River Elementary School 24 Kubu Raya?". Based on the formulation of the problem, the researchers aim to improve the learners' learning activities.
Keywords: Improved Natural science learning activities through the medium of concrete
Abstrak: Pembelajaran IPA kelas IV SD Negeri 24 Sungai Kakap Kubu Raya. Akibatnya, peserta didik kurang memiliki sikap ilmiah dalam proses pembelajaran aktivitas peserta didik hanya mencatat dan mendengarkan penjelasan guru. Hal yang menunjukan aktivitas belajar peserta didik masih rendah dan perlu ditingkatakan. salah satu solusi alternatif dengan menerapkan metode pembelajaran yang berbasis aktivitas peserta didik, salah satu metodenya adalah Media Konkrit. Oleh karena itu masalah umum dalam penelitian ini adalah Apakah dengan penerapan media konkrit dapat meningkatkan aktivitas pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di kelas IV SD Negeri 24 Sungai Kakap Kubu Raya ?. Masalah umum tersebut dijabarkan menjadi rumusan masalah Bagaimana peningkatan Aktivitas fisik peserta didik pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan menggunakan media konkrit dikelas IV SDN 24 Sungai Kakap Kubu Raya ?, Bagaimana peningkatan aktivitas mental peserta didik pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan menggunakan media konkrit dikelas IV SDN 24 Sungai Kakap Kubu Raya ?, Bagaimana peningkatan aktivitas emosional peserta didik pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan menggunakan media konkrit dikelas IV SDN 24 Sungai Kakap Kubu Raya ?. Berdasarkan pada rumusan masalah tersebut maka peneliti bertujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar peserta didik.
Kata kunci : Peningkatan Aktivitas pembelajaran ilmu pengetahuan Alam melalui media konkrit.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i4.5462
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats