PENGGUNAAN METODE EKSPERIMEN MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR ILMU PENGETAHUAN ALAM KELAS V SDN 18 MAROO
Abstract
ABSTRACT: The purpose of this research is to improve the learners' learning activities using the experiment method in teaching Sains Studi Class V SDN 18 Maro `o. This study uses descriptive qualitative approach. This research is a form of action research. It can be seen from the observation of an increase in cycle I to cycle II, the physical activity of students increased from 72% in the first cycle to 80% in the second cycle, the mental activity of learners from 50% in the first cycle to 70% in the second cycle, and learners emotional activity of 80% in the first cycle to 90% in the second cycle. Learning outcomes of students also increased, from an average of 62 in the first cycle to an average of 80 on the second cycle. From the results of the implementation of the action research, the first cycle and second cycle, that the use of inquiry method can improve the activity and the learning outcomes of students in teaching Sains Studies 18 class V SDN Maro `o.
Keywords: method of experiment, learning activities.
ABSTRAK: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan aktivitas belajar peserta didik menggunakan metode eksperimen pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas V SDN 18 Maro`o. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas. Hal ini dapat dilihat dari peningkatan hasil observasi siklus I ke siklus II, aktivitas fisik peserta didik meningkat dari 72% pada siklus I menjadi 80% pada siklus II, aktivitas mental peserta didik dari 50% pada siklus I menjadi 70% pada siklus II, dan aktivitas emosional peserta didik dari 66% pada siklus I menjadi 90% pada siklus II. Hasil belajar peserta didik juga mengalami peningkatan yaitu dari rata-rata 62 pada siklus I menjadi rata-rata 80 pada siklus II. Dari hasil pelaksanaan penelitian tindakan kelas, siklus I dan siklus II, bahwa penggunaan metode eksperimen dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar peserta didik dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam kelas V SDN 18 Maro`o.
Kata Kunci: metode eksperimen, aktivitas belajar.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i4.5338
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats