PENINGKATAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN PENDEKATAN MATEMATIKA REALISTIK DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Peningkatan aktivitas dan hasil belajar menggunakan pendekatan matematika realistik kelas IV Sekolah Dasar Negeri 14 Bengkayang. Penelitian ini bertujuan untuk lebih meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa dengan menggunakan pendekatan matematika realistik pada siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 14 Bengkayang. Metode penelitian yang digunakan adalah metode pendekatan matematika realistik dengan bentuk penelitiannya adalah penelitian tindakan kelas. Dari hasil tes evaluasi awal pada pembelajaran siklus I didapati hasil rata-rata kelas sebesar 51,42 dan 64% siswa yang belum mencapai ketuntasan belajar pada siklus II didapati hasil rata-rata tes evaluasi sebesar 77,5 dan 89,2% siswa yang sudah mencapai ketuntasan belajar, berarti diperoleh peningkatan hasil belajar pada siswa. Hal ini berarti bahwa pembelajaran dengan menggunakan pendekatan matematika realistik dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 14 Bengkayang.
Kata Kunci: pendekatan, matematika realistik, hasil belajar.
Abstract: Increased activity and learning outcomes using mathematical approach realistic Elementary School fourth grade 14 Bengkayang . This study aims to further improve the activity and student learning outcomes using realistic mathematical approach in grade IV Elementary School 14 Bengkayang . The method used is a realistic mathematical approach to research is a form of action research . From the initial evaluation of the test results on the learning cycle I found an average yield grade of 51.42 and 64 % of students who have not achieved mastery learning in the second cycle was found on average test results evaluation and 89.2 % at 77.5 students already achieve mastery learning , means obtained improvement in student learning outcomes . This means that learning by using realistic mathematical approach can improve the activity and student learning outcomes Elementary School fourth grade 14 Bengkayang .
Keywords : approach , realistic mathematics , learning outcomes .
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i4.5336
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats