PENGGUNAAN METODE INQUIRY UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN IPA DI KELAS V SDN
Abstract
Abstrak: Masalah pada penelitian ini adalah usaha untuk meningkatkan aktivitas belajar peserta didik dengan menggunakan metode inquiry pada pelajaran ilmu pengetahuan alam pada peserta didik kelas V Sekolah Dasar Negeri 02 Milas Parindu Sanggau. Metode penelitian ini adalah metode deskriptif, bentuknya penelitian tindakan kelas (PTK), dan sifat penelitian bersifat kolaboratif, subjek penelitian yaitu guru dan peserta didik kelas V Sekolah Dasar Negeri 02 Milas Parindu Sanggau yang berjumlah 28 orang. Teknik yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik observasi langsung, teknik dokumenter, dan alat pengumpul data yang digunakan adalah pedoman observasi.
Hasil penelitian berdasarkan observasi dengan menggunakan metode inquiry dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik. Hal ini menunjukkan bahwa hipotesis yang menyatakan penerapan metode inquiry pada pelajaran ilmu pengetahuan alam di kelas V Sekolah Dasar Negeri 02 Milas Parindu Sanggau dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik, diterima.
Kata kunci : Aktivitas Belajar, Ilmu Pengetahuan Alam, Metode Inquiry
Abstract: The problem in this research is an attempt to improve the learners' learning activities by using inquiry method in Natural Science subjects at the fifth grade students in the Elementary School 02 Milas Parindu Sanggau. This research method is descriptive, in the classroom action research, and the nature of this research is qualitative research, the research subjects are teacher and learners Elementary School fifth grade students in the Elementary School 02 Milas Parindu Sanggau which consisted of 28 people in whole. The techniques used in this research were the technique of direct observation, documentary techniques, and a data collection tool used was observation guidelines.
The results based on observations by using inquiry method can improve learners' learning activities. This shows that the hypothesis that stated the using inquiry method in natural Science lessons at the fifth grade students in the Elementary School 02 Milas Parindu Sanggau can improve learners' learning activities, accepted.
Keywords: Learning Activity, Learning Science, Inquiry MethodDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i4.5219
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats