PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN BERMAIN PERAN UNTUKMENINGKATKAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN PKn KELAS IV SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak : Peningkatan aktivitas belajar menggunakan model pembelajaran bermain peran pada pembelajaran PKn kelas IV SDN 06 Tanjung Bunga Sanggau. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peningkatan aktivitas belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran bermain peran pada pembelajaran PKn kelas IV SDN 06 Tanjung Bunga Sanggau. Penelitian ini menggunakan metode deskriftif dengan pendekatan kualitatif. Jenis penelitian yang digunakan yaitu Tindakan Kelas. Hasil penelitian pada aktivitas belajar siswa siklus I diperoleh hasil siswa yang kurang aktif sebesar 40,65% dan pada siklus II menjadi 2,77%. Maka terjadi peningkatan 37,88%. Hasil belajar siswa pada siklus I diperoleh rata-rata 55,45%, meningkat pada siklus II dengan 74,54%. Peningkatan kinerja guru dalam menyusun RPP pada siklus I sebesar 2.68% meningkat pada siklus II sebesar 3.73%. Peningkatan kinerja guru dalam melaksanakan pembelajaran pada siklus I sebesar 2.97% meningkat pada siklus II sebesar 3.92%. Berdasarkan hasil diatas dapat disimpulkan bahwa penggunaan model pembelajaran bermain peran dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan kelas IV SDN 06 Tanjung Bunga kecamatan Kembayan kabupaten Sanggau.
Kata Kunci: Model pembelajaran bermain peran, Aktivitas belajar, PKn
Abstract: Improved learning activities using learning models play a role in learning civics class IV Sanggau SDN 06 Tanjung Bunga. This study aims to determine the improvement of students' learning activities using a model of learning to play a role in learning civics class IV Sanggau SDN 06 Tanjung Bunga. This study uses a qualitative descriptive approach. This type of research is a Class Action. The results of research on student learning activity cycle I obtained the results of students who are less active by 40.65% and the second cycle to 2.77%. Then an increase 37.88%. Student learning outcomes in cycle I gained an average of 55.45%, an increase in cycle II with 74.54%. Improved performance of teachers in preparing lesson plans on the first cycle of 2.68% increase in the second cycle of 3.73%. Improved teacher performance in implementing the learning in the first cycle increased by 2.97% in the second cycle of 3.92%. Based on the above results it can be concluded that the use of role-play learning model can improve student learning activities in the subjects of fourth grade Civics SDN 06 Tanjung Bunga districts Kembayan Sanggau district.
Keywords: Models of learning to play the role, learning activities, Learning Civics
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i4.5204
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats