PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA DENGAN STRATEGI CARD SORT MATERI MENGGOLONGKAN HEWAN DARI MAKANANNYA
Abstract
Abstract: This research aim to explain study process use strategy study of card sort, and to increase quality of result learn student after using strategy study of card sort at items classify animal of its food in class of IV SDN 05 Pemuar Sub-Province of Melawi. Method which is used in this research is Research Of Action Class (PTK) by using strategy study of executed sort card by 2 cycle, where each;every its cycle consist of planning step, execution, and observation of refleksi. Population in this research is entire/all class student of IV in SDN 05 Pemuar Sub-Province of Melawi amounting to 20 student. Result of in this research before performed by action of sort card result of learning student is 54,5; later then after performed by action at cycle of I result of learning student mount to become 70 and at cycle of II its result happened the make-up of which is signifikan result of learning student become 81. Conclusion in this research that strategy study of sort card can improve result learn class student of IV SDN 05 Pemuar Sub-Province of Melawi.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskanproses pembelajaran menggunakan strategi pembelajaran card sort, dan untuk meningkatkanmutu hasil belajar siswa setelah menggunakan strategi pembelajaran card sortpada materi menggolongkan hewan dari makanannya di kelas IV SDN 05 Pemuar Kabupaten Melawi.Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalahPenelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan menggunakan strategi pembelajaran card sortyang dilaksanakan dengan 2 siklus, dimana setiap siklusnya terdiri dari tahapan perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV di SDN 05 Pemuar Kabupaten Melawi yang berjumlah 20 siswa. Hasil dalam penelitian ini sebelum diadakan tindakancard sort hasil belajar siswa adalah 54,5; kemudian setelah diadakan tindakan pada siklus I hasil belajar siswa meningkat menjadi 70 dan pada siklus II hasilnya terjadi peningkatan yang signifikan hasil belajar siswa menjadi 81. Kesimpulan dalam penelitian ini bahwa strategi pembelajaran card sort dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV SDN 05 Pemuar Kabupaten Melawi.
Kata Kunci : Hasil Belajar, Strategi Pembelajaran, Card Sort, Ilmu Pengetahuan
Alam.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i4.5168
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats