PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN PESERTA DIDIK METODE KERJA KELOMPOK ILMU PENGETAHUAN ALAM SEKOLAH DASAR
Abstract
Abstrak: Berdasarkan hasil identifikasi masalah yang berkaitan dengan aktivitas belajar siswa di SDN 09 Benua Kayong menunjukkan bahwa siswa tidak terlibat aktif dalam pembelajaran. Tujuan penulisan skripsi ini Meningkatkan aktivitas belajar Ilmu Pengetahuan Alam dengan menerapkan metode kerja kelompok pada siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 09 Benua Kayong Kecamatan Benua Kayong Kabupaten Ketapang. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif. Subyek penelitian guru dan siswa SDN 09 Benua Kayong. Lokasi penelitian di SDN 09 Benua Kayong. Hasil penelitian yaitu (a) Terjadinya peningkatan kemampuan guru dalam menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran dengan rata-rata 3,29, dan persentase 82,14%. (b) Terjadinya peningkatkan kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran (implementasi RPP), dengan rata-rata 3,8 dan persentase sebesar 95%. (c) Terjadi peningkatan aktivitas fisik siswa sebesar 17.97%. (d) Terjadi peningkatan aktivitas mental sebesar 29.63%. (e) terjadi peningkatan aktivitas emosional siswa sebesar 19,44%.
Kata Kunci : Aktivitas Siswa, Metode Kerja Kelompok, dan Pembelajaran IPA
Abstract : Based on the identification of issues related to student learning activities in SDN 09 Benua Kayong indicate that students are not actively involved in the learning. The purpose of this thesis Improving Natural Sciences learning activities by applying the method of group work in class IV Elementary School 09 Benua Benua Kayong Kayong District of Ketapang. The method used is descriptive method. The study subjects teachers and students of SDN 09 Kayong Benua. Location of the study in SDN 09 Kayong Benua. The results of the study are (a) the occurrence of an increase in the ability of teachers in preparing lesson plan with an average of 3,29, and the percentage of 82,14 %. (b) The occurrence of increasing the ability of teachers to implement learning (RPP implementation) , with an average of 3,8 and a percentage of 95 %. (c) An increase in physical activity of students was 17,97 %. (d) An increase in mental activity by 29,63 %. (e) an increase in activity by 19,44 % students emotionally.
Keywords: Student Activities, Methods Working of Group, and Learning Science
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i3.5061
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats