IMPLEMENTASI PERMAINAN BAHASA UNTUK MENINGKATKAN PEMBELAJARAN MEMBACA PEMAHAMAN DI KELAS IV A SEKOLAH DASAR NEGERI 03 PONTIANAK SELATAN

Nany Safrianty, Kaswari ., Syamsiati .

Abstract


Based on preliminary observations by conducting interviews with Indonesian language and literature teachers IVA class in Elementary School 03 South Pontianak, teachers do language games. However, teachers do not use the media to support language game which is awarded to students. The research objective was to describe the implementation of language games on learning outcomes language and literature subjects of Indonesia in class IVA Elementary School 03 South Pontianak. This study used a qualitative approach, descriptive methods, forms and collaborative classroom research. Techniques and data collection tool that is direct observation techniques, direct communication, and measurement of test results. The data collected is data on teacher interviews and data from observations of the action. Sources of research data is a teacher and student. The results showed that the average initial observation is 57.67% rise in the first cycle to 74.87% and increased again in the second cycle to be 83.73%. This shows that the implementation language games in learning Indonesian language needs to be applied in order to become active and fun learning.

Abstrak: Berdasarkan observasi awal dengan melakukan wawancara kepada guru bahasa dan sastra Indonesia kelas IVA di Sekolah Dasar Negeri 03 Pontianak Selatan, guru melakukan permainan bahasa. Namun, guru belum menggunakan media untuk mendukung permainan bahasa yang diberikan kepada siswa. Tujuan penelitian adalah mendeskripsikan implementasi permainan bahasa terhadap hasil belajar mata pelajaran bahasa dan sastra Indonesia pada siswa kelas IVA Sekolah Dasar Negeri 03 Pontianak Selatan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif, metode deskriptif, bentuk penelitian kelas dan bersifat kolaboratif. Teknik dan alat pengumpul data yaitu teknik observasi langsung, komunikasi langsung, dan pengukuran berupa hasil tes. Data yang terkumpul adalah data wawancara terhadap guru dan data hasil tindakan dari observasi. Sumber data penelitian adalah guru dan siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata pada observasi awal yaitu 57,67% meningkat pada siklus I menjadi 74,87% dan meningkat lagi pada siklus II menjadi 83,73%. Hal ini menunjukkan bahwa mengimplementasikan permainan bahasa dalam pembelajaran bahasa Indonesia perlu diterapkan agar pembelajaran menjadi aktif dan menyenangkan.

Kata Kunci: implementasi, permainan bahasa, meningkatkan, membaca pemahaman


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i1.504

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats