PENINGKATAN HASIL PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN MEDIA REALITA DI KELAS VI SDN 13 HULU SUNGAI

Patriksius Arpan, Budiman Tampubolon, Siti Halidjah

Abstract


Abstrak. Penelitian ini mengenai penggunaan media realita di Kelas VI SDN 13 Hulu Sungai. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan penggunaan media realita pada pembelajaran perkembangbiakan tumbuhan untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas VI Sekolah Dasar Negeri 13 Hulu Sungai Ketapang. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Teknik pengumpul data menggunakan teknik observasi langsung dan pengukuran. Alat pengumpul data berupa lembar observasi dan tes hasil belajar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan guru menyusun rencana pembelajaran pada akhir siklus II dengan skor 3,4 termasuk kategori baik. Kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran pada akhir siklus II dengan rata-rata skor 3,55 termasuk kategori baik. Hasil belajar pada siklus 1, siswa yang mencapai ketuntasan belajar sebanyak 5 orang dengan nilai rata-rata 56,67, sedangkan pada siklus 2 sebanyak 15 orang dengan nilai rata-rata 89,33.

Kata Kunci : hasil belajar, ilmu pengetahuan alam, media realita

Abstract. This study on the use of media reality in sicth grade Elementary School 13 Hulu Sungai. The purpose of this study was to describe the use of media on learning the realities of plant breeding to improve student learning outcomes of sixth grade Elementary School 13 Hulu Sungai Ketapang. The method used in this research is descriptive method to shape this research is Classroom Action Research (CAR). Techniques of data collection using direct observation and measurement techniques. Means of collecting data in the form of sheets of observations and test results to learn . The results showed that the ability of teachers prepare lesson plans at the end of the second cycle with a score of 3.4, including both categories.
The ability of teachers to implement the learning at the end of the second cycle with an average score of 3.55, including both categories. Learning outcomes in cycle 1, students who achieve mastery by 5 people with an average value of 56.67, whereas in cycle 2 as many as 15 people with an average value of 89.33.


Keywords: learning, science , media reality


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i3.4992

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats