PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM DENGAN MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI
Abstract
Abstrak : Penelitian tindakan ini dilakukan dengan tujuan untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa kelas IV pada pembelajaran IPA dengan menggunakan metode demonstrasi pada materi Rangka manusia pada siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 12 Pemuatan batu dengan rumusan masalah umumnya, yaitu : apakah dengan menggunakan metode demonstrasi dalam pembelajaran IPA pada materi Rangka manusia dapat meningkatkan aktivitas siswa dalam pembelajaran IPA di kelas IV SDN 12 Pemuatan Batu ?
Bentuk penelitian yang dilakukan adalah Penelitian Tindakan Kelas. Subyeknya guru dan 20 orang siswa kelas IV SDN 12 Pemuatan batu . Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dilakukan dalam dua siklus tindakan. Dengan tahapan setiap siklusnya terdiri dari : tahap perencanaan tahap pelaksanaan, tahap observasi, dan tahap refleksi. Dalam pelaksanaan setiap siklus tersebut digunakan teknik observasi langsung dengan alat pedoman observasi dan teknik pengukuran dengan alat tes dan penilaian aktivitas belajar siswa. Selanjutnya dari data yang terkumpul diolah dan dianalisis dengan teknik analisis data.
Kata Kunci : Metode Demonstrasi , Aktivitas belajar, Pembelajaran IPA
Abstract : Action research was conducted with the aim to improve students' learning activities in the fourth grade science lesson by using the method of demonstration in the framework of human material in grade IV Elementary School 12 stone Loading the general formulation of the problem , namely, " whether by using demonstration method in teaching science in the framework of human material can increase the activity of students in learning science in the fourth grade at SDN 12 Stone Loading ?
Form of research is Classroom Action Research . The subject teachers and 20 fourth grade students of SDN 12 stone Loading . Classroom Action Research (CAR ) is done in two cycles of action . With each cycle consisting of phases : planning phase implementation stage , the stage of observation , and reflection phase . In each cycle of the implementation techniques used direct observation by means of observation and measurement techniques by means of tests and assessment of student learning activities . Furthermore, from the data collected was processed and analyzed using data analysis techniques .
Keywords : Method Demonstrations , learning activities , learning science
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i3.4832
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats