PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TERHADAP HASIL BELAJAR TEKNIK DASAR PASSING BAWAH BOLAVOLI DI SMPN 14 PONTIANAK
Abstract
The effect of cooperative learning model the learning outcomes of the basic techniques of passing the volleyball at the Junior High School 14 pontianak. The problem in this study is "What is cooperative learning affect the basic techniques of passing the volleyball to men's class VIII student at Junior High School 14 D Pontianak? '. Purpose of this study was to determine the effect of cooperative learning on learning outcomes of the basic techniques of passing the volleyball to men's class VIII student at Junior High School 14 D Pontianak. This research method is experimental. Population research is the son of a class VIII student at Junior High School 14 D Pontianak totaling 20 people. Sampling technique using saturated sampling technique. The technique uses test data collection, conducted the test twice before the experiment and after the experiment tests. The results showed that the average pre-test and post-test 4.99 7.55 or an increase of 52%. T value (11.68) > T Table (2.093). The conclusion of this research is the effect of cooperative learning on the basic skills of passing the volleyball techniques. Keywords: cooperative learning, learning basic techniques of passing results under volleyball, SMP 14 Pontianak.
ABSTRAK: Pengaruh model pembelajaran kooperatif terhadap hasil belajar teknik dasar passing bawah bolavoli di SMP Negeri 14 pontianak. Permasalahan dalam penelitian ini adalah Apakah pembelajaran kooperatif berpengaruh terhadap teknik dasar passing bawah bolavoli pada siswa putra kelas VIII D di SMPN 14 Pontianak?. Tujuan Penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh pembelajaran kooperatif terhadap hasil belajar teknik dasar passing bawah bolavoli pada siswa putra kelas VIII D di SMPN 14 Pontianak.
Metode Penelitian ini adalah eksperimen. Populasi penelitiannya adalah siswa putra kelas VIII D di SMPN 14 Pontianak yang berjumlah 20 orang. Teknik pengambilan sampel menggunakan teknik sampling jenuh. Teknik pengumpulan data menggunakan tes, yang dilakukan sebanyak dua kali yaitu tes sebelum eksperimen dan tes sesudah eksperimen.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai rata-rata pre-test 4,99 dan post-test 7,55 atau mengalami peningkatan sebesar 52%. Nilai t hitung (11,68) > ttabel (2,093).
Kesimpulan dalam penelitian ini adalah adanya pengaruh pembelajaran kooperatif terhadap keterampilan teknik dasar passing bawah bolavoli.
Kata Kunci : Pembelajaran kooperatif, Hasil belajar teknik dasar passing bawah bolavoli, SMPN 14 Pontianak.
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v1i1.479
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats