PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM DENGANMETODE EKSPERIMEN KELAS V SDI AL AZHAR 21 PONTIANAK

Mulyana F34211046, Sri Utami, Kartono .

Abstract


Abstrak: Peningkatan Aktivitas pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan menggunakan metode eksperimen SDI Al Azhar 21 Pontianak. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dengan metode eksperimenpeserta didik di kelas V SDI Al Azhar 21 Pontianak. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Metode Penelitian Deskriptif, dengan bentuk penelitiannya adalah Penelitian Tindakan Kelas. Berdasarkan data aktivitas fisik yang diperoleh dalam observasi siklus I sebesar 78,56 % meningkat pada siklus II menjadi 95,23, sedangkan data aktivitas mental dalam observasi siklus I sebesar 73,01% meningkat pada siklus II menjadi 95,23%. Dan data aktivitas emosional dalam observasi siklus I sebesar 82,13% meningkat menjadi 98,80%. Dari data yang diperoleh maka dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode eksperimen pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam terdapat peningkatan.

Kata kunci:Peningkatan, aktivitas, Metode Eksperimen

Abstract: An increase in the activity of learning science by using experimental methods in 5th grade elementary school of Islam Al Azhar 21st Pontianak. The purpose of this study to improve the activity of natural science learning with experimental methods in 5th grade elementary school of Islam Al Azhar 21st Pontianak. The methods used in this research is descriptive research method and form of research is action research. Based on the data of the physical activity obtained in the first cycle observation of 78,56%, an increase in the second cycle to 95,23%. Whereas mental activity data obtained in first cycle observation of 73,01%, an increase in the second cycle to 95,23%. And emotional activity data obtained in the first cycle observation of 82,13%, an increase in the second cycle to 98,80 %. Based on the data obtained it can be conclude that use of experimental methods to study the natural sciences there is an increase.

Key words: Increased activity, Experimental methods


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i2.4665

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats