PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN IPA MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI PADA PESERTA DIDIK KELAS V SDN 16 PONTIANAK TIMUR

Juniar F34210602, K. Y Margiati, Suhardi Marli

Abstract


Abstrak : Peningkatan Aktivitas Pembelajaran IPA Dengan Menggunakan Metode Demonstrasi Pada Peserta didik Kelas V SDN 16 Pontianak Timur. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan aktivitas pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Metode penelitian ini adalah metode deskriptif. Penelitian ini dilakukan dalam dua siklus dengan hasil penelitian yang diperoleh adalah terjadi peningkatan dari siklus I ke siklus II sebagai berikut: untuk perencanaan pembelajaran penilaian kemampuan guru mengalami peningkatan sebesar 0,2; untuk pelaksanaan pembelajaran penilaian kemampuan guru mengalami peningkatan nilai sebesar 0,06; untuk aktivitas pembelajaran peserta didik terjadi peningkatan sebagai berikut aktivitas fisik terjadi peningkatan sebesar 4,69%, aktivitas mental terjadi peningkatan sebesar 14,58%, dan untuk aktivitas emosional terjadi peningkatan sebesar 5,21%; dan untuk nilai hasil belajar peserta didik terjadi peningkatan nilai rata-rata sebesar 5,12. Kesimpulan dari penelitian tindakan kelas ini adalah penggunaan metode demonstrasi dalam pembelajaran Ilmu Pegetahuan Alam dapat meningkatkan aktivitas pembelajaran pada peserta didik kelas V SD Negeri 16 Pontianak timur.

Kata Kunci: Aktivitas pembelajaran, pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam, metode demonstrasi

Abstract: The increasing of learning activities in Natural Science By Using Demonstration Method In Grade V students of Primary School 16 Pontianak sub-district East. The aim of this research is to improve Natural Science learning activities. Research method is descriptive method. This research will be done in two cycle by the result is there is an increase of the cycle I to the cycle II as follows: for planning learning ability assessment teachers experienced an increase in the amount of 0.2; for teaching ability assessment teachers, the increase the value of 0.06; the students learning activities to be an increase in the following physical activity there is an increase of 4.69 percent, mental activities there is an increase of 14.58 percent, and for such emotional there is an increase of 5.21 percent; and for the value students' achievement there is an increase value of average of 5.12. Conclusion from this class action research is using the methods demonstrations in teaching Natural Science can increase the students learning activities in grade V Primary School 16 Pontianak sub-district East.

Keywords: Learning Activities, Natural Science Learning, Demonstration Method


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i2.4646

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats