MODEL PEMBELAJARAN STAD DAN GI TERHADAP RETENSI SISWA DI MAN
Abstract
Judul penelitian ini adalah Model Pembelajaran STAD dan GI Terhadap Retensi Siswa di MAN. Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan model pembelajaran STAD atau GI yang lebih meningkatkan retensi siswa di kelas X MAN 1 Pontianak dalam mengatasi kesulitan siswa pada materi Plantae. Metode penelitian yang digunakan adalah eksperimen dengan bentuk penelitian quasy eksperimen. Sampel penelitian adalah siswa kelas XD (kelompok STAD) dan XE (kelompok GI). Hasil analisis data menunjukkan perolehan rata-rata skor retensi kelompok GI (88,59%) lebih tinggi dibandingkan kelompok STAD (79,87%). Hasil uji kesamaan dua rata-rata diperoleh thitung (11,64) > ttabel (2,025) berarti tidak terdapat persamaan rata-rata skor retensi siswa. Model pembelajaran GI lebih meningkatkan retensi siswa dibandingkan model pembelajaran STAD.
Kata Kunci: Model pembelajaran STAD, Model pembelajaran GI, Retensi
Abstract: The title of the research is "Learning Model STAD and GI Against Retention of Students at MAN". This study aims to reveal the learning model STAD or GI further improve retention of students in class X MAN 1 Pontianak in overcoming the difficulties students on material Plantae. The research method used was experimental with form quasy experimental research. The research sample is class XD (STAD group) and class XE (GI group). The results of the analysis of the data shows the average score gains retention GI group (88.59%) is higher than the STAD group (79.87%). Similarity of the two test results obtained average tcount (11.64)> ttable (2.025) means there is no equation average retention scores of students. GI learning models further enhance student retention than learning model STAD.
Key Words: STAD learning models, GI learning models, Retention.
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v1i1.454
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats