PENINGKATAN AKTIVITAS DENGAN METODE KERJA KELOMPOK PESERTA DIDIK KELAS V SDN 04 PONTIANAK TIMUR
Abstract
Abstrak : Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar PKn Dengan Metode Kerja Kelompok Kelas V SDN 04 Pontianak Timur. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar peserta didik pada pembelajaran PKn dengan bantuan metode kerja kelompok di kelas V SDN 04 Pontianak Timur. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif. Berdasarkan hasil penelitian dapat di simpulkan adanya peningkatan kemampuan kinerja guru dalam rencana pelaksanaan pembelajaran (RPP) pada siklus I 3,06 dan pada siklus II 3,6 sehingga mengalami peningkatan sebesar 0,54. Peningkatan pelaksanaan pembelajaran pada siklus I pelaksanaan pembelajaran 3,01.Pada siklus II 3,65.Sehingga mengalami peningkatan sebesar 0,64.Aktivitas fisik pada siklus I sebesar 58,57 %, dan siklus II 74,24%, sehingga mengalami peningkatan menjadi 15,67 %. Aktivitas mental pada siklus I sebesar 47,43 %, dan siklus II 64,24%, meningkat menjadi 16,81%. Aktivitas emosional pada siklus I sebesar 57,14 %, dan siklus II 78,79%, meningkat menjadi 21,65%. Hasil belajar pada siklus I 42,86%, dan siklus II 94,29%, sehingga meningkat menjadi 51,43%.
Kata Kunci : Peningkatan.Aktivitas,Hasil
Abstract: Increased activity and learning outcomes of PKn with class group work method SDN 04 East Pontianak.This study aims to improve the activity and learning outcomes of students in the learning of PKn with the help of group work in the class methods SDN 04 East Pontianak.The method used is descriptive.Based on the results of this study concluded the increased performane capabilities of teachers in lesson plan (RPP) in the first cycle 3,06 and the seconds cycle increased by 3,6 to 0,54.Improve implementation of learning in the first cycle of learning implementation 3,01 and the seconds cycle of 3,65 so increased of 0,64.Physical activity in the first cycle of 58,57% and the seconds cycle 74,24% so increased to 115,67%Mental activity on the first cycle 0f 47,43% and the seconds cycle 64,24% increased to 16,81%.Emotional activity in the first cycle of 57,14%, and the seconds 78,79% so increased to 21,65%.In the first cycle of learning outcomes 42,82% and the seconds cycle 94,29 so increased to 51,43%
Key words: Improvement, Activity, Results
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i2.4516
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats