PENERAPAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF STAD PADA MATERI ARCHAEBCATERIA DAN EUBACTERIA TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA

Rinny Widiawati, Kurnia Ningsih, Eka Ariyati

Abstract


Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan model pembelajaran kooperatif STAD pada materi Archaebacteria dan Eubacteria terhadap hasil belajar siswa kelas X MAN 1 Pontianak. Bentuk penelitian adalah eksperimen semu (Quasi Eksperimental Design) dengan rancangan nonequivalent control group design. Sampel penelitian adalah kelas XF (kelas eksperimen) dan kelas XE (kelas kontrol). Instrumen yang digunakan berupa tes pilihan ganda yang berjumlah 20 butir. Dari hasil analisis data, diperoleh skor rata-rata hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif STAD adalah 15.77, sementara skor rata-rata hasil belajar siswa yang diajar menggunakan model konvensional adalah 14.25. Hasil ini memperlihatkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar siswa yang diajarkan dengan model pembelajaran STAD dengan yang diajarkan menggunakan model pembelajaran konvensional.

Kata kunci: kooperatif STAD, archaebacteria dan eubacteria.

Abstract: The purpose of this research is to know the application of STAD cooperative learning model of Archaebacteria dan Eubacteria material toward the learning of student in grade X MAN 1 Pontianak. This research is using quasy experimental with non-equivalent contol group design. The sample are student from grade XF (as experimental class) and grade XE (as control class). The instrument that been used is multiple choist test contain 20 item. The result shows that the students that taught by STAD cooperative learning model have 15.77 average score while the students that taught by conventional model have 14.25 average score. This shows that there is a difference of learning result between student that taught by STAD cooperative learning model and conventional model.

Keywords: STAD cooperate, archaebacteria and eubacteria

Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i1.4414

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats