REMEDIASI MISKONSEPSI PEMBIASAN CAHAYA PADA LENSA TIPIS MENGGUNAKAN DIRECT INSTRUCTION BERBANTUAN ANIMASI FLASH SMA

ELFA ANDRIANA F03109019, Tomo Djudin, Syaiful B. Arsyid

Abstract


Abstract: The aim of this research is to investigate the effectiveness of using the direct instruction model assisted by flash animation in solving studentss misconception on refraction of light on thin lenses in SMA Negeri 1 Sungai Raya. The method of this research is pre-experimental by one-group pre-test and post-test design. The sample of research is thirty students which are chosen by technic of intact grouping. The analysis of the data results the mean percentage of students misconception is 94.28% at pre-test and 43.33% at post-test. It indicates the decreased level of students misconception for 50.95%. Based on the testing result of McNemar, it is concluded that there is a significant conceptual shifting in understanding the light refraction on thin lenses. The calculation of effect size results ES=1.58 with high level of effectivity.

Keywords: direct instruction, animation, thin lenses

Abstrak: Penelitian ini bertujuan mengetahui efektivitas penggunaan model direct instruction berbantuan animasi flash untuk memperbaiki miskonsepsi siswa tentang pembiasan cahaya pada lensa tipis di SMA Negeri 1 Sungai Raya. Metode yang digunakan yaitu eksperimen semu (pre-eksperimental design) tipe one group pre-test post-test design. Sampel penelitian adalah seluruh siswa kelas XI IPA berjumlah 30 siswa yang diambil dengan teknik intact grup. Alat pengumpul data dalam penelitian ini adalah tes diagnostik berupa pilihan ganda beralasan. Dari analisis data diperoleh rata rata persentase siswa yang mengalami miskonsepsi pada saat tes awal sebesar 94,28% dan rata rata persentase siswa yang mengalami miskonsepsi pada tes akhir sebesar 43,33%. Hal ini menunjukkan terjadi penurunan miskonsepsi sebesar 50,95%. Berdasarkan hasil uji McNemar disimpulkan bahwa terjadi perubahan konseptual yang signifikan tentang pembiasan cahaya pada lensa tipis. Dari perhitungan effect size diperoleh ES =1,58 dengan tingkat efektivitas tergolong tinggi.

Kata kunci: direct instruction, animasi, lensa tipis


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v3i1.4255

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats