PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARANKONTEKSTUAL DALAM MATAPELAJARAN BAHASAINDONESIA KELAS IV

Anyan F. 34211134, Kaswari ., Sugiyono .

Abstract


Abstract: This research aimed to examine the extent to which students’ writing skill improved fourth grade of SDN 03 Piawas through contextual learning and teachingon Indonesian’s learning. The method use is the descriptive method with the research in the form is a Classroom Action Research (CAR) in practice there are researcher and collaborator. The subject of this research is the grade four numbered 25 persons. Data collecting used is the writing skill of students observation sheet and data collection techniques that used the technique of observation and test. Research is conducted in two cycle. On cycle I average value writing skill students of 79,82 with a percentage of average active students 81,24%.On the value of the average cycle II students skill increase by 3,23 to 83,16. Percentage of average active students also increase from 81,24 to 83,05%. Based on the result of the research that has been done can be concluded that the contextual learning and teaching on Indonesian’s learning can improve the writing skill in grade four students of SDN 03 Piawas, Sub Belimbing Hulu, Melawi.

 

Keywords: writing skill, contextual learning, Indonesian learning

 

Abstrak:Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji sejauh mana peningkatan keterampilan menulis  kelasIV SDN 03Piawasmelalui pendekatan pembelajaran kontekstual dalampelajaran bahasa Indonesia.Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif dengan bentuk penelitian adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dalam pelaksanaannya ada peneliti dan kolaborasi.Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV yang berjumlah 25 orang.Alat pengumpulan data yang digunakan adalah lembar observasi keterampilan menulis  dan teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu teknik observasi dan tes.Penelitian dilakukan dalam dua siklus. Pada siklus I nilai rata-rata keterampilan menulis sebesar 79,82 dengan persentase rata-rata keaktifan siswa 81,24 %.Pada siklus II nilai rata-rata keterampilan menulismeningkat sebesar 3,23 menjadi 83,16. Persentase rata-rata keaktifan siswajuga meningkatdari 81,24 % menjadi 83,05 %.Dari hasil penelitian yang telah dilaksanakan dapat disimpulkan bahwa pendekatan pembelajaran kontekstual pada mata pelajaranbahasa Indonesia dapat meningkatkan keterampilan menulis dikelas IV Sekolah Dasar Negeri 03 Piawas Kecamatan Belimbing Hulu Kabupaten Melawi.

 

Kata Kunci: Keterampilan Menulis, Pembelajaran Kontekstual, Pembelajaran Bahasa Indonesia.


Full Text:

PDF PDF ()

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


e-ISSN : 2715-2723