PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA TENTANG OPERASI HITUNG PERKALIAN DENGAN MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS II SEKOLAH DASAR NEGERI 03 PIAWAS KECAMATAN BELIMBING HULU KABUPATEN MELAWI
Abstract
Abstract : This study raised this issue through a demonstration of the method can increase the activity of students in learning mathematics of integer multiplication in the second grade students of SDN 03 Piawas, then the sub-problem consists of (1) Is there an increase in the quality of teaching mathematics at Grade II by using demonstration to improve student learning outcomes of integer multiplication material. (2) Is there an increase in the activity of student learning outcomes in the class II math subject matter of multiplying integers using the demonstration. The research method used is descriptive research conducted while the shape is action research. The subject of research is the Grade II SDN 03 Piawas in math and 1 teacher. The results showed RPP cycle I still have not arranged well, not teacher performance and student learning outcomes maximal got a score of 64.13. While on the second cycle showed RPP is in good order, the performance of teachers has reached a maximum and student learning outcomes scored 83.10. Based on the research in the first cycle and second cycle can be concluded that the learning plan (RPP) has been well-structured and synchronized, increasing teacher performance and maximum, and student learning outcomes also improved from an average score of 64.13 to 83, 10 so it can be concluded that the use of the demonstration with the help of the media chat can improve student learning outcomes in mathematics teaching material particular integer multiplication.
Abstrak : Penelitian ini mengangkat masalah Apakah melalui metode demonstrasi dapat meningkatkan aktifitas siswa dalam pembelajaran matematika di kelas II SDN 03 Piawas, kemudian sub-sub masalah terdiri dari (1) Apakah terdapat peningkatan kualitas pembelajaran matematika di kelas II dengan menggunakan metode demonstrasi untuk meningkatkan hasil belajar siswa tentang materi perkalian bilangan bulat. (2) Apakah terdapat peningkatan aktifitas hasil belajar siswa di kelas II pada mata pelajaran matematika tentang materi perkalian bilangan bulat dengan menggunakan metode demonstrasi. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif sedangkan bentuk penelitian yang dilaksanakan adalah penelitian tindakan kelas. Subjek penelitiannya adalah siswa kelas II SDN 03 Piawas pada mata pelajaran matematika dan 1 orang guru. Hasil penelitian siklus I menunjukkan RPP masih belum tersusun secara baik, kinerja guru belum maksimal dan hasil belajar siswa mendapat skor 64,13. Sedangkan pada siklus II menunjukkan RPP sudah tersusun dengan baik, kinerja guru sudah mencapai maksimal dan hasil belajar siswa mendapat skor 83,10. Berdasarkan hasil penelitian pada siklus I dan siklus II dapat disimpulkan bahwa dalam perencanaan pembelajaran (RPP) telah tersusun dengan baik dan sinkron, kinerja guru semakin meningkat dan maksimal, dan hasil belajar siswa juga lebih meningkat dari skor rata-rata 64,13 menjadi 83,10 sehingga dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode demonstrasi dengan bantuan media chat dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran matematika khususnya materi perkalian bilangan bulat.
Kata Kunci : Penggunaan Metode Demonstrasi, Perkalian Bilangan Bulat.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i9.3454
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats