PENINGKATAN KEMAMPUAN MOTORIK HALUS MELALUI KEGIATAN MENGISI POLA GAMBAR DENGAN SOBEKAN KERTAS BERWARNA PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN
Abstract
The purpose of this research is to improve the planning, implementation of instructional improvement by using colored paper can improve fine motor skills in children aged 5-6 years. This study uses classroom action research design conducted in two cycles. Each cycle consists of four stages: planning, implementation, observation, and reflection. Each cycle in this study conducted three meetings. Object of this study is children aged 5-6 years by 19 kindergarten children consisting of 7 women and 12 men. Data were collected through observation, data collection tools such as observation sheets, documentation, and field notes. Researchers determined the percentage of completeness was 75%. Percentage of first cycle there are 6 or 32% of the children were able to snag colored paper and still very good. Percentage of second cycle there are 14 or 74% of the children were able to snag colored paper, while there are 15 or 79% of the children who were able to stick with a good colored paper. Conclusions through the fill pattern image using colored paper in improving fine motor skills children can go up very well.
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan perencanaan, pelaksanaan perbaikan pembelajaran dengan menggunakan kertas berwarna dapat meningkatkan keterampilan motorik halus pada anak usia 5-6 tahun. Penelitian ini menggunakan desain penelitian tindakan kelas yang dilakukan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari empat tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Setiap siklus dalam penelitian ini dilakukan tiga pertemuan. Obyek penelitian ini adalah anak usia TK 5-6 tahun sebesar 19 anak, 7 perempuan dan 12 laki-laki. Data dikumpulkan melalui observasi, alat pengumpulan data berupa lembar observasi, dokumentasi, dan catatan lapangan. Peneliti menentukan persentase ketuntasan adalah 75%. Persentase hasil siklus pertama ada 6 atau 32% dari anak-anak mampu merobek kertas berwarna dan tetap sangat baik. Persentase siklus kedua ada 14 atau 74% dari anak-anak mampu merobek kertas berwarna, sementara ada 15 atau 79% dari anak-anak yang mampu menempel kertas berwarna dengan baik. Kesimpulan melalui mengisi pola gambar menggunakan kertas berwarna dalam peningkatan kemampuan motorik halus anak dapat meningkat sangat baik.
Keyword : Increase fine motor skills
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i9.3235
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats