PENERAPAN MODEL PEER LESSONS PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR PESERTA DIDIK
Abstract
Abstract: The problem in this research is to increase the learners learning activities using peel models on the learning of mathematics lessons. The purpose of this research is to improve the learners learning activities using peer models in mathematics learning lessons. Form used in this study is a survey (survey studies) with the type of Classroom Action Research and the method used is descriptive method. Subjects were fourth grade students of State Elementary School 15 Punyanget some 16 people. Data collection technigues used are direct observation technigues and data collection tool that teacher observation sheets, observation sheets leaners. Performance indicators studied were physical activity, mental activity, and emotinal activity.
This study was conducted for a cyclys with the final results obtained by the study of physical activity from base line to cycle II respectively were the 14,58%, 41,66%, and 72,91%. Mental activity ranging from the base line to the second cycle respectively were the 15,5%, 50%, and 83,33%. Emotional activity ranging from base line to the second cycle respectively were the 10,41%, 55,50%, and 93,75%.
From the data that has obtained it can be concluded there was an increase in the each cycle. Acoordingly the use of peer models on the learning of mathematics lessons can enhance learners, learning activities.
Abstrak: Masalah dalam penelitian ini adalah upaya peningkatan aktivitas belajar peserta didik menggunakan model peer lessons pada pembelajaran matematika. Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan aktivitas belajar peserta didik menggunakan model peer lessons pada pembelajaran matematika.
Manfaat penelitian ini adalah memberikan pengetahuan baru dan berbagai keterampilan melalui tindakan yang diberikan guru dalam penelitian tindakan.
Bentuk penelitian yang digunakan adalah survei (survey studies) dengan jenis Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research), dan metode yang digunakan adalah metode deskriptif. Subyek penelitian adalah peserta didik kelas IV SDN 15 Punyanget. Sejumlah 16 orang. Teknik pengumpul data yang digunakan adalah teknik observasi langsung dan dengan alat pengumpul data yaitu lembar observasi guru, lembar observasi peserta didik. Indikator kinerja yang diteliti adalah aktivitas fisik, aktivitas mental, dan aktivitas emosional. Penelitian ini di lakukan selama 2 siklus dengan hasil akhir penelitian yang diperoleh yaitu aktivitas fisik mulai dari base line sampai siklus II secara berturut-turut yaitu 14,58%, 41,66%, dan 72,91%. Aktivitas mental mulai dari base line sampai siklus II secara berturut-turut yaitu 12,5%, 50%, dan 83,33%. Aktivitas emosional mulai dari base line sampai siklus II secara berturut-turut yaitu 10,41%, 55,50%, dan 93,75%.Dari data yang telah diperoleh dapat di simpulkan terjadi peningkatan pada setiap siklus. Dengan demikian penelitian menggunakan model peer lessons pada pembelajaran matematika dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik.
Kata Kunci: Aktivitas Belajar, Model Peer Lessons, dan Matematika.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i9.3069
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats