PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA PEMBELAJARAN IPA DENGAN METODE INKUIRI DI KELAS VI SDN 03
Abstract
Abstrak: Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA dengan Metode Inkuiri di Kelas VI SDN 03. Bertujuan untuk meningkatkan kemampuan guru dan hasil belajar siswa dengan menggunakan metode inkuiri pada pembelajaran IPA. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif. Bentuk PTK bersifat kolaboratif, subjek penelitian guru dan siswa kelas VI SDN 03. Data yang dikumpulkan adalah data skor kemampuan guru merencanakan pembelajaran, melaksanakan pembelajaran, dan nilai hasil belajar siswa. Alat pengumpul data menggunakan lembar observasi dan tes tertulis. Hasil penelitian sebagai berikut: Rata-rata skor kemampuan guru menyusun rencana pembelajaran pada siklus I adalah 2,78. Pada siklus II adalah 3,0. Peningkatannya adalah 0,22. Rata-rata skor kemampuan guru melaksanakan pembelajaran pada siklus I adalah 2,72. Pada siklus II adalah 3,00. Peningkatannya adalah 0,28. Rata-rata nilai hasil belajar siswa pada siklus I adalah 69,5. Pada siklus II adalah 83,5. Peningkatannya adalah 14. Hal ini membuktikan bahwa penggunaan metode inkuiri pada pembelajaran IPA dapat meningkatkan hasil belajar siswa di kelas VI SDN 03.
Kata Kunci: peningkatan, hasil belajar siswa, metode inkuiri.
Abstract: The Improvement of Learning Outcomes in Science by Using Inquiry Method in Grade VISDN 03. The purpose of this research is to improve teachers skills and the students learning outcomes by inquiry method in science. The method of this research is descriptive. The format of classroom action research is colaborative. The subjects of this research are the teacher and the students of grade VI SDN 03. Data which have been collected are score data of the capability of the teacher to make a lesson plan, apply the lesson plan, and improve the students learning outcomes. The instruments of collecting data are observation sheets and reading test. The research outomes are: The average of the teacher capability in planning the lesson plan in the first cycle is 2,78. The second cycle is 3,0. The increasing is 0,22. The average of the teacher capability in applying the lesson plan in the first cycle is 2,72. The second cycle is 3,00. The increasing is 0,28. The average of the students learning outcomes, in the first cycle is 69,5 andthe second cycle is 83,5. The increasing is 14. It prooves that the inquiry method in science can be improve students learning outcomes of grade VI SDN 03.
Keywords: improvement, learning outcomes, inquiry method.
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i6.2346
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats