PENERAPAN MEDIA PENGALAMAN LANGSUNG PADA PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR TUNAS BANGSA KUBU RAYA

Septi Subianti, Budiman Tampubolon, Ngatiyo .

Abstract


Abstrak: Peningkatan Hasil Belajar pada Pembelajaran IlmuPengetahuan Alam Materi Penerapan Konsep Perubahan Energi Gerak dengan menerapkan Media Pengalaman Langsung di Kelas IV Sekolah Dasar Tunas Bangsa Kubu Raya. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan guru dan hasil belajar siswa dengan menerapkan media pengalaman langsung pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam tentang konsep perubahan energi gerak. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif. Bentuk Penelitian Tindakan Kelas yang bersifat kolaboratif, dengan subjek penelitian guru dan siswa kelas IV Sekolah Dasar Tunas Bangsa. Data yang dikumpulkan adalah data skor kemampuan guru merencanakan pembelajaran, melaksanakan pembelajaran, dan nilai hasil belajar siswa. Alat pengumpul data menggunakan lembar observasi dan tes tertulis. Hasil penelitian sebagai berikut: rata-rata kemampuan menyusun rencana pembelajaran pada siklus 1yaitu 3,79. Pada siklus II rata-rata meningkat menjadi 4. Peningkatan skornya adalah 0,21 poin. Rata-rata kemampuan guru dalam melaksanakan pembelajaran pada siklus 1 adalah 3,86. Pada siklus 2 rata-rata 4. Peningkatan skor sebesar 0,14 poin. Hasil belajar siswa juga meningkat. Hal ini dapat dilihat dari nilai rata-rata kelas hasil belajar siswa untuk siklus 1 rata-ratanya 83,63 dan pada siklus 2 naik menjadi 96,8. Terjadi peningkatan sebesar 13,17 poin. Hal ini membuktikan bahwa penerapan media pengalaman langsung pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dapat meningkatkan hasil belajar siswa di kelas IV Sekolah Dasar Tunas Bangsa.

Kata Kunci: peningkatan, hasil belajar, media pengalaman langsung.

Abstract: The Improvement of Learning Outcomes in Science for the Application of the Changing of Kinethic Energy Concept by Applying Direct Purposeful Experiences Media in Grade 4 of Sekolah Tunas Bangsa Kubu Raya. The purpose of this research is to improve teachers skills and the students learning outcomes by applying direct purposeful experiences media in science for the application of the changing of kinethic energy. The method of this research is descriptive. The format of this research is colaborative. The subjects of this research are the teacher and the students of grade 4 Tunas Bangsa School. Data which have been collected are score data of the capability of the teacher to make a lesson plan, apply the lesson plan, and improve the students learning outcomes. The instruments of collecting data are observation sheetsand written test. The research outomes are: the average of the teacher capability in planning the lesson in the first cycle is 3,79. The average in the second cycle is 4. The increasing is 0,21 point. The average of the teacher capability in applying the lesson in the first cycle is 3,86. The average in the second cycle is 4. The increasing is 0,14 point. Students learning outcomes also improved. It can be seen from the average of the students learning outcomes, the average of the first cycle is 83,63 and in the second cycle is 96,8. The increasing is 13,17 points. It proofes that the application of the direct purposeful experiences media in science can improve students learning outcome in grade 4 of Tunas Bangsa School.

Keywords: improvement, learning outcome, direct purposeful media.


Full Text:

PDF PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i6.2313

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats