PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS KARANGAN MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR BERSERI PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SEKOLAH DASAR NEGERI 04
Abstract
Abstract: The research problem is how to use media images glow in improving essay writing skills in Indonesian language learning in class IV SDN 04 Sungai Kunyit Kabupaten Pontianak. This research method is descriptive, qualitative nature of research. Research subject teachers, and fourth grade students of SDN 04 Turmeric River totaling 22 people.Teknik this research is the technique obsservasi direct, documentary techniques, and a data collection tool that is used is the observation and record of student learning outcomes, the results of studies using images beamed on learning Indonesian about essay writing ability of students to read the message prasiklus first cycle increased to 72.72% from the first cycle kesiklus II 90.90% 18.18% increase. By using images beamed on learning Indonesian about essay writing ability of students to write messages prasiklus cycle I to cycle II 86.36% 95.45 9.09% increase. By using images beamed on learning Indonesian on essay writing skills learners connect prasiklus message to the first cycle I cycle 81.81% 90.90% kesiklus II increased 9.09%, using the media beamed images shown to improve the ability to write essays on Indonesian learning in fourth grade at SDN 04 Sungai Kunyit KabupatenPontianak.
Keywords: essay writing skills, learning Indonesian, Media Image Serial
Abstrak: Masalah penelitian ini adalah bagaimana penggunaan media gambar berseri dalam meningkatkan kemampuan menulis karangan pada pembelajaran bahasa Indonesia dikelas IV SDN 04 Sungai Kunyit Kabupaten Pontianak. Metode penelitian ini adalah metode deskriptif, Sifat penelitian bersifat kualitatif. Subjek penelitian guru, dan peserta didik kelas IV SDN 04 Sungai Kunyit yang berjumlah 22 orang.Teknik penelitian ini adalah teknik obsservasi langsung, teknik dokumenter, dan alat pengumpul data yang digunakan adalah pedoman observasi dan catatan tentang hasil belajar peserta didik, hasil penelitian dengan menggunakan gambar berseri pada pembelajaran Bahasa Indonesia tentang menulis karangan kemampuan peserta didik membaca pesan prasiklus ke siklus I meningkat 72,72% dari siklus I kesiklus II 90,90% meningkat 18,18 %. Dengan menggunakan gambar berseri pada pembelajaran Bahasa Indonesia tentang menulis karangan kemampuan peserta didik menulis pesan prasiklus ke siklus I 86,36% ke siklus II 95,45 meningkat 9,09 % . Dengan menggunakan gambar berseri pada pembelajaran Bahasa Indonesia tentang menulis karangan kemampuan peserta didik menghubungkan pesan prasiklus ke siklus I 81,81% siklus I kesiklus II 90,90 % meningkat 9,09%, dengan menggunakan media gambar berseri terbukti dapat meningkatkan kemampuan menulis karangan pada pembelajaran Bahasa Indonesia di kelas IV SDN 04 Sungai Kunyit Kabupaten Pontianak.
Kata kunci : Kemampuan menulis Karangan, Pembelajaran Bahasa Indonesia, Media Gambar Berseri
DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i6.2243
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats