PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA PADA MATA PELAJARAN SOSIOLOGI
Abstract
The background of this study was students low understanding in sociology subject in class X of SMA Mujahidin Pontianak. The purpose of this study is to investigate the useful of picture media to improve the students understanding in sociology subject in class X of SMA Mujahidin Pontianak. The qualitative ways used in this study data analysis was collected: Several stages in sociology learning using picture media done by the teacher, that are learning preparation stage, learning process stage, and learning assessment stage using picture media. The students can understand the learning material easily. It can motivated and attract students attention to learn especially in sociology subject.
Keywords: Picture media, students understanding, sociology subject.
Abstrak: Penelitian ini dilatarbelakangi rendahnya pemahaman siswa pada mata pelajaran sosiologi di kelas X SMA Mujahidin Pontianak. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui penggunaan media gambar dalam meningkatkan pemahaman siswa pada mata pelajaran sosiologi di Kelas X SMA Mujahidin Pontianak. Metode yang digunakan adalah deskriptif dengan bentuk penelitian kualitatif. Hasil analaisis data diperoleh: Pertama, ada beberapa tahapan yang dilakukan guru dalam pelaksanaan pembelajaran sosiologi dengan menggunakan media gambar, yaitu tahap persiapan atau perencanaan pembelajaran, tahap proses pembelajaran, dan tahap penilaian pembelajaran menggunakan media gambar. Kedua, siswa lebih mudah memahami dan mengerti materi pelajaran yang disampaikan. Selain itu memberikan motivasi dan menarik perhatian siswa untuk belajar khususnya dalam mata pelajaran sosiologi.
Kata kunci: Media gambar, pemahaman siswa, mata pelajaran Sosiologi.
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i6.2166
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats