PEMBELAJARAN NHT BERSTRUKTUR ANTISIPASI DIDAKTIS UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS DAN PENYELESAIAN MASALAH MATEMATIKA
Abstract
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan representasi matematis dan kemampuan penyelesaian masalah siswa melalui model pembelajaran NHT berstruktur antisipasi didaktis. Bentuk penelitian ini adalah penelitian eksperimen dengan bentuk One group pretest-Posttest design. Berdasarkan hasil analisis data, diperoleh hasil bahwa (1) Kemampuan Representasi dilihat dari kemampuan sebelum dan sesudah diterapkan model NHT terdapat peningkatan yang signifikan (2) Kemampuan penyelesaian masalah Kemampuan Representasi dilihat dari kemampuan sebelum dan sesudah diterapkan model NHT terdapat peningkatan yang signifikan (3) Tingkat sumbangan yang di berikan model pembelajaran NHT berstruktur antisipasi didaktis terhadap kemampuan representasi matematis dan kemampuan pemecahan masalah tergolong besar dengan 41 % kemampuan representasi dan 42 % untuk kemampuan penyelesaian masalah.
Kata Kunci: Numbered Head Together, Antisipasi Didaktis, Kemampuan Representasi Matematis, Kemampuan Penyelesaian Masalah
Abstract: This study aims to improve the ability of mathematical representation and problem solving ability of students through Numbered Heads Together (NHT) structured anticipation didactic. model of this research is experiment with One group pretest-posttest design. Based on the analysis, the result are (1) the ability Representation views of ability before and after applied NHT there is a significant increase (2) The ability to problem-solving ability Representation views of ability before and after applied NHT there is a significant increase (3) the level of effect given structured learning model NHT didactic anticipation of the ability of mathematical representation and problem solving skills is relatively large with 41% and 42% representation capability for problem resolution capabilities.
Keyword: Numbered Head Together, Didactic Anticipation MathematicalRepresentation Ability, Problem Solving Ability
Full Text:
PDFDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v6i3.19050
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats