PENINGKATAN MINAT BELAJAR MENGGUNAKAN METODE DEMONSTRASI PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS V SDN 17 MENGKATANG
Abstract
Abstrak: Peningkatan minat belajar menggunakan metode demonstrasi pada pembelajaran matematika kelas V SDN 17 Mengkatang. Tujuan penelitian adalah memperoleh informasi penggunaan metode demonstrasi untuk meningkatkan minat belajar pada pembelajaran matematika. Metode penelitian adalah metode deskriptif, sifat penelitian kualitatif dan jenis penelitian adalah PTK. Berdasarkan perhitungan rata-rata hasil penelitian diperoleh perasaan senang pada siklus I 49% menjadi 71%, Siklus II mengalami peningkatan 22 %. Perhatian siswa pada siklus I 57% menjadi 76%, pada siklus II mengalami peningkatan 19%. Ketertarikan siswa pada siklus I 42% menjadi 55%, pada siklus II mengalami peningkatan 13%. Dari data yang diperoleh menunjukkan bahwa metode demonstrasi dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa pada pembelajaran matematika.
Kata kunci: Peningkatan, Minat Belajar, Metode Demonstrasi
Abstract: Increased interest in learning to use the method of demonstration in mathematics teaching fifth grade at SDN 17 Mengkatang. The research objective was to obtain information on the use demonstration method to increase interest in learning the mathematics learning. The research method is descriptive, qualitative research the nature and type of research is the PTK. Based on the calculation of average results obtained by a sense of excitement in the first cycle of 49% to 71%, Cycle II have increased 22%. Attention students in the first cycle 57% to 76%, in the second cycle increased 19%. Interests of students in the first cycle 42% to 55%, in the second cycle increased 13%. From the data obtained show that the method can improve the demonstration of student learning activities in the teaching of mathematics.
Keywords: Improvement, Learning Interests, Method Demonstration
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i4.1862
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats