PENINGKATAN AKTIVITAS SISWA DENGAN MENGGUNAKAN METODE DEMONTRASI DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI PERKALIAN BILANGAN ASLI DI KELAS II SEKOLAH DASAR NEGERI 06 KOTA BARU KABUPATEN MELAWI

Muhamadin F3421086, Tahmid Sabri, Syambasril .

Abstract


Abstract: Improved student learning activities using the demonstrations in learning mathematics material multiplication natural numbers 06 Grade II New City Elementary School District Melawi. Thesis Program Elementary School Teacher Education, Faculty of Teacher Training and Education University Tanjungpura Pontianak. Supervisor I, Drs. Tahmid Sabri, M Ed, Counselor II, Drs. Syambasril, M.Pd. The purpose of this study are: 1. To find out the students' demonstration before using, 2. To determine student learning outcomes after using the demonstration, 3. To determine the increase in activity and student learning outcomes before and sesdah used method of demonstration. This study used a qualitative research design implementation class act. The plan of the study include: Planning, Implementation Measures, Observations and Reflections consisting of two cycles of Effort to Improve Student Results About Multiplication In Class II, New Town Elementary School District 06 Melawi. The results of the research cycle I gained an average of 33.33% a written test, and on the second cycle 48.88%, an increase of 15.55% learning outcomes. From the research it can be concluded that by using the method of demonstration can improve student learning outcomes on multiplication natural numbers in math class II Public Elementary School District 06 New Town Melawi.

Abstrak : Peningkatan aktivitas belajar siswa dengan menggunakan metode demontrasi dalam pembelajaran matematika materi perkalian bilangan asli kelas II SD Negeri 06 Kota Baru Kabupaten Melawi. Skripsi Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjungpura Pontianak. Pembimbing I, Drs. Tahmid Sabri, M.Pd, Pembimbing II, Drs. Syambasril, M.Pd. Tujuan penelitian ini adalah ; 1. Untuk mengetahui hasil belajar siswa sebelum menggunakan metode demontrasi, 2. Untuk mengetahui hasil belajar siswa sesudah menggunakan metode demontrasi, 3. Untuk mengetahui peningkatan aktivitas dan hasil belajar siswa sebelum dan sesdah digunakan metode demontrasi. Penelitian ini menggunakan Penelitian kualitatif dengan rancangan pelaksanaan tindakan kelas. Rencana penelitian ini meliputi : Perencanaan, Pelaksanaan Tindakan, Observasi dan Refleksi yang terdiri dari dua siklus Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Perkalian Di Kelas II SDN 06 Kota Baru Kabupaten Melawi. Hasil penelitian siklus I diperoleh rata-rata 33,33% tes tertulis, dan pada siklus II 48,88%, mengalami peningkatan hasil belajar 15,55%. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan metode demontrasi dapat meningkatkan hasil belajar siswa tentang perkalian bilangan asli pada mata pelajaran matematika di kelas II sekolah Dasar Negeri 06 Kota Baru Kabupaten Melawi.

Kata kunci : Aktivitas Belajar, Matematika, Metode Demontrasi


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i4.1844

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats