PENERAPAN METODE DEMONSTRASI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA DI KELAS IV SDN 15 TEMBAGA

Yusnita F34210555, Sugiyono ., Abdussamad .

Abstract


Abstract: Implementation of Demonstration Methods to Increase Result of Learning Mathematics in Class of IV SDN 15 Copper. This research aims to increase result of learning by applying mathematical demonstration method in class IV SDN 15 Copper. Research method used is descriptive method with the its research form is Classroom Action Research. Based on research that was done there was an increase teachers ability to implement the learning in the classroom on cycle I score an average of 3,00 and cycle of II scores on average to 3,71 with the category very good. While students in learning activities increases, the cycle I scores on average by 66,79 % and cycle of II of the average score of the class at 82,15 %. And able to improve student learning outcomes when compared with not applying mathematics learning demonstration methods. This can be seen from the increase in students class average score of 65,54 at cycle I become 80,36 at cycle II.This is the case there is an increase of 14,82.

Key Word: method demonstrate, result learn, mathematics.

Abstrak: Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Kelas IV SDN 15 Tembaga. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar matematika dengan menerapkan metode demonstrasi di kelas IV SDN 15 Tembaga. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriftif dengan bentuk penelitiannya adalah Penelitian Tindakan Kelas. Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan terjadi peningkatan kemampuan guru melaksanakan pembelajaran di kelas pada siklus I skor rata-rata sebesar 3,00 dan pada siklus II skor rata-rata menjadi 3,71 dengan kategori sangat baik. Sementara itu aktivitas belajar siswa dalam pembelajaran meningkat, pada siklus I skor rata-rata sebesar 66,79 % dan pada siklus II skor rata-rata kelas sebesar 82,15 %. Serta mampu meningkatkan hasil belajar siswa bila dibandingkan dengan pembelajaran matematika tidak menerapkan metode demonstrasi. Hal ini dapat dilihat dari terjadinya peningkatan hasil belajar skor rata-rata kelas dari 65,54 pada siklus I menjadi 80,36 pada siklus II. Hal ini terjadi ada peningkatan sebesar 14,82.

Kata Kunci: metode demonstrasi, hasil belajar, matematika


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i4.1754

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats