PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN DENGAN MENGGUNAKAN METODE INQUIRY PADA PEMBELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM SEKOLAH DASAR

Sumiati S., Suhardi marli, Hery kresnadi

Abstract


Judul penelitian ini adalah Peningkatan Aktivitas Pembelajaran Dengan Menggunakan Metode Inquiry Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas II Di Sekolah Dasar Negeri. Penelitian bertujuan untuk adalah untuk mengetahui apakah strategi pembelajaran model inquiry dapat meningkatkan aktivitas siswa dalam belajar IPA di kelas II SDN 39 Manggu Kecamatan Ngabang Kabupaten Landak. Metode peneitian yang digunakan adalah deskriptif dengan bentuk penelitian Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subjek penelitian adalah 13 orang siswa siswa kelas II SDN 39 Manggu Kecamatan Ngabang Kabupaten Landak. Prosedur penelitian yang dilaksanakan adalah perencanaan, pelaksanaan tindakan, observasi dan refleksi. Untuk alat pengumpul data digunakan lembar observasi dan lembar wawancara. Hasil analisa data diperoleh bahwa (1) Strategi pembelajaran kooperatif METODE Inquiry dapat meningkatkan aktifitas fisik siswa dalam belajar Ilmu Pengetahuan Alam di kelas II SDN 39 Manggu Kecamatan Ngabang Kabupaten Landak.

Kata Kunci : Peningkatan Aktivitas Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam.

Abstract: The title of the study is "An Increase In The Learning Activities Using Inquiry Methods In Teaching Science Classes In Public Elementary Schools II". The study was aimed to determine whether the inquiry model of teaching strategies to improve student activity in learning science in grade II Elementary School District 39 Manggu Ngabang Kabupaten Landak. Fieldwork method used is descriptive research forms Classroom Action Research (CAR). Subjects were 13 students of second grade students of SDN 39 Manggu Ngabang Kabupaten Landak. The procedure was carried out a study of planning, action, observation and reflection. For data collection tool used observation sheets and questionnaires. The results of the analysis of the data obtained that (1) cooperative learning strategies Inquiry Methods to increase physical activity in students studying Natural Sciences at grade II Elementary School District 39 Manggu Ngabang Kabupaten Landak. For physical activity where the cycle I only got a score of 4.8 or a 43.6% rise to 8.6 or 78.2% in the second cycle. The increase from cycle I to II = 34.6% (2) cooperative learning strategies Inquiry Methods to improve the mental activity of students in the Natural Sciences learning in class II Elementary School District 39 Manggu Ngabang Kabupaten Landak.

Keywords: Improved Natural Science Learning Activities.


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i4.1733

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats