PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN MENGGUNAKAN KARTU KATA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA
Abstract
Abstrak: Peningkatan kemampuan membaca permulaan menggunakan kartu kata pada pembelajaran Bahasa Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan dengan menggunakan kartu kata pada pembelajaran Bahasa Indonesia di kelas I SDN 07 Angkasa. Penelitian ini mengunakan Metode Deskriptif dengan bentuk Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subyek penelitian adalah siswa kelas I SDN 07 Angkasa yang berjumlah 10 orang. Berdasarkan hasil analisis data, rata-rata kemampuan membaca permulaan siswa mengalami peningkatan dari siklus pertama ke siklus kedua (nilai rata-rata dari 52 menjadi 84; ketuntasan klasikal dari 40% menjadi 100%). Hal tersebut berarti bahwa penggunaan kartu kata pada pembelajaran Bahasa Indonesia dapat meningkatkan kemampuan membaca permulaan pada siswa kelas I SDN 07 Angkasa Kecamatan Sanggau Ledo Kabupaten Bengkayang Tahun Pelajaran 2012/2013.
Kata kunci: kemampuan, membaca permulaan, kartu kata
Abstract: Increasing of beginning reading ability by flashcard at the learning Indonesian Language subject. The research to purpose for increasing of beginning reading ability by using flashcard of learning Indonesian Language at the first year SDN 07 Angkasa. The research by using of the descriptive method with form action research. The subject of research is student of the first year SDN 07 Angkasa the number of ten persons. Based on the result of analysis data, average of beginning reading ability, the student have increased from the first cycle (average result from 52 become 84; classical mastery from 40% become 100%). This case mean that by using flashcard of beginning reading ability of the student the first year SDN 07 Angkasa Kecamatan Sanggau Ledo Kabupaten Bengkayang of Academic Year 2012/2013.Key words: ability, beginning reading, flashcard
Full Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i4.1713
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats