DESKRIPSI KEMAMPUAN MENULIS PARAGRAF PERSUASI MELALUI MEDIA POSTER OLEH SISWA SMA

. Jamilah, Ahadi Sulissusiawan, Endang Susilowati

Abstract


 

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan aspek kesatuan, kepaduan, pengembangan, dan karakteristik dalam menulis paragraf persuasi melalui media poster. Metode penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif. Teknik pengumpulan data adalah dengan dokumentasi dan studi kepustakaan. Teknik analisis data adalah dengan menganalisis kesalahan penulisan paragraf persuasi yang dilakukan oleh 27 orang siswa kelas XG SMA Negeri 1 Sungai Raya  meliputi aspek kesatuan, kepaduan, pengembangan, dan karakteristik paragraf persuasi. Dari hasil dokumentasi, ditemukan 17% paragraf persuasi yang tidak sesuai dengan aspek kesatuan, 43% paragraf yang tidak sesuai dengan aspek kepaduan, 35% paragraf yang tidak sesuai dengan aspek pengembangan, dan 6% siswa yang tidak sesuai dengan aspek karakteristik paragraf persuasi.

 

Kata Kunci: Menulis, Paragraf Persuasi, Media Poster

Abstract: The purpose of this study is to describe aspects of unity, cohesion, development and characteristics in writing paragrafs persuasion via the posters. The method used is descriptive method. The data collection technique is the documentation and study of literature. Data analysis technique is by taking a typing error in paragraf persuasion performed by 27 students of class XG SMA Negeri 1 Sungai Raya include aspects of unity, cohesion, development and characteristics of persuasion paragrafs. From the results of the documentation, found 17% paragraf persuasion that does not comply with this aspect of unity, paragraf 43% which is not in accordance with aspects of cohesion, paragraf 35% which is not in accordance with aspects of the development and 3%  paragraf that does not comply with paragrafs characteristic aspect of persuasion.

 

Keywords: Writing, Paragrafs Persuasion, Media Poster


Full Text:

Untitled


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v5i9.16389

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats