THE LEARNING STYLES AND STRATEGIES OF A HIGH ACHIEVER STUDENT
Abstract
Abstract: High achiever students develop their own effective and efficient strategies that suit themselves in their learning process. The purpose of this research is to discover the learning styles and strategies of a high achiever student. He is referred to as ZX. He is the participant of the research. He is a high achiever student of year 2011 of Semester Five of English Education Study Program in academic year 2013/2014. He has the highest learning achievement among the students. It is expected that the result of this research will be useful as one of the sources of information to better understand the learning styles and strategies of a high achiever student who in this case is ZX. In order to achieve the purpose of the research, the writer conducted an idiographic case study research. In conducting the research, the writer used observation, interview, Oxford’s SILL, Reid’ PLSPQ, and documents as the tools of collecting the data. Based on the result of the data analysis of the research, it is found that ZX had learning styles and learning strategies which were unique to himself. His learning styles and strategies enabled him to learn faster, easier, more enjoyable, and comfortably. His learning styles were tactile, individual, visual, and kinaesthetic. His learning strategies were diligence, responsibility, commitment, great passion of learning for his love towards English, setting goals and targets, understanding himself and others, working together with others, reading English comics, playing video games of English RPG, and management ability.
Keywords: Learning styles and strategies, High achiever, Idiographic case study
Abstrak: Mahasiswa berprestasi mengembangkan strategi yang efektif dan efisien yang cocok dengan diri mereka sendiri dalam proses pembelajaran. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menemukan gaya dan strategi belajar dari seorang mahasiswa berprestasi. Dia diberi kode nama ZX. Dia adalah partisipan dari penelitian ini. Dia adalah seorang mahasiswa berprestasi angkatan 2011 semester lima pada program studi Pendidikan Bahasa Inggris tahun akademik 2013/2014. Dia meraih hasil belajar terbaik di antara semua satu angkatan dengannya. Diharapkan hasil penelitian ini akan berguna sebagai salah satu sumber informasi untuk lebih memahami gaya dan strategi belajar dari seorang mahasiswa berprestasi yang dalam hal ini adalah ZX. Dalam rangka mencapai tujuan dari penelitian ini, penulis melaksanakan sebuah penelitian studi kasus idiografi. Di dalam menjalankan penelitian ini, penulis menggunakan observasi, interview, SILL Oxford, PLSPQ Reid, dan dokumen sebagai alat-alat dalam mengumpulkan data. Berdasarkan hasil dari analisis data penelitian, telah ditemukan bahwa ZX memiliki gaya dan strategi belajarnya sendiri yang unik. Gaya dan strategi belajarnya membantunya untuk bisa belajar dengan lebih cepat, lebih mudah, lebih menyenangkan, dan nyaman. Gaya-gaya belajarnya meliputi gaya taktil, individual, visual, dan kinestetik. Adapun strategi-strategi belajarnya meliputi kerajinan, tanggungjawab, komitmen, semangat yang besar dalam belajar dikarenakan rasa senangnya terhadap bahasa Inggris, menseting gol dan target belajar, memahami dirinya sendiri dan orang lain, bekerjasama dengan orang lain, membaca komik-komik berbahasa Inggris, memainkan game video RPG berbahasa Inggris, dan kemampuan manajemen.
Kata kunci: Gaya dan strategi belajar, Mahasiswa berprestasi, Studi kasus idiografi
Full Text:
UntitledDOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v5i7.16126
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats