MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG OPERASI PERKALIAN DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN PENDEKATAN PAIKEM PADA SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR NEGERI 34 TUMBANG TITI
Abstract
Abstrak: Meningkatkan Kemampuan Berhitung Operasi Perkalian Dalam Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Paikem Pada Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar Negeri 34 Tumbang Titi. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan berhitung siswa kelas III pada SD Negeri 34 Tumbang Titi melalui Pendekatan Paikem. Dalam penelitian ini menggunakan metode kualitatif dan kuantitatif yang disajikan secara deskriptif. Sedangkan jenis penelitian adalah Penelitian Tindakan Kelas. Pelaksanaan perbaikan untuk meningkatkan tes hasil belajar siswa pada pelajaran matematika tentang operasi perkalian dengan pendekatan PAIKEM dapat meningkatkan kemampuan berhitung siswa. Hal ini dapat dilihat dari peningkatan nilai rata-rata saat pra siklus 51,25 menjadi 66,00. Hal ini berarti, dengan menggunakan pendekatan PAIKEM dapat meningkatkan kemampuan berhitung siswa dalam operasi perkalian pada siswa SDN 34 Tumbang Titi Kabupaten Ketapang.
Kata Kunci: kemampuan, perkalian, pendekatan PAIKEM.
Abstract: Improving the Ability to Count Operation Multiplication In Mathematics Learning Approach Paikem With Students In Class Iii Elementary School 34 Tumbang Titi. This study aims to improve numeracy skills third grade students at elementary school 34 Titi tumbles through Paikem approach. In this research, using qualitative and quantitative methods are presented descriptively. While this type of research is a classroom action research. Implementation of improvements to enhance student achievement test in math multiplication operation on PAIKEM approach can improve students' numeracy skills. It can be seen from the increase in the average value of the pre cycle 51.25 to 66.00. This means, using PAIKEM approach can improve students' numeracy skills in the operation of multiplication to students of SDN 34 tumbles Titi Ketapang.
Keywords: ability, multiplication, PAIKEM approachFull Text:
PDF ()DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1602
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK) published by
Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura
CP: (62)83125507573
ISSN: 2715-2723 (online)
This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .
View JPPK Stats