PENGGUNAAN MEDIA KANTONG BILANGAN UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN PENJUMLAHAN BILANGAN DI KELAS II SEKOLAH DAAR NEGERI 02 NANGA MAN

Titik Haryani, Syambasril ., Tahmid Sabri

Abstract


Abstract: Research on the use of media to bag numbers increase student learning activities in the classroom learning the sum of numbers in primary schools II 02 Nanga Man aims to describe whether by using numbers pocket media can increase the activity of class II students in public elementary schools 02 Nanga man. The research method is descriptive method, the nature of qualitative research. Value before the application of the use of media pocket number is 12.78 with an average value of 2.56. In the first cycle increased to 16.49 with a total class average 3.29. In the second cycle to increase student activity score with a 18.18 grade average number of 3.63. This shows that the number of media use bags can enhance the activity and student learning outcomes kela II primary schools 02 Nanga man because after using the media saw an increase in students' learning activities and learning outcomes of students were also more improved than before. Then it can be concluded that there is significant influence between media use to bag number of learning activities in class II SDN 02 Nanga man.

Keywords: Media pocket numbers, learning activities

Abstrak: Penelitian tentang penggunaan media kantong bilangan untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa pada pembelajaran penjumlahan bilangan di kelas II Sekolah Dasar Negeri 02 Nanga Man ini bertujuan untuk mendeskripsikan apakah dengan menggunakan Media Kantong Bilangan dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas II Di Sekolah Dasar Negeri 02 Nanga Man, Metode penelitian yaitu metode deskriptif, sifat penelitian kualitatif. Nilai sebelum diterapkannya penggunaan media kantong bilangan adalah 12,78 dengan nilai rata-rata 2,56. Pada siklus I meningkat menjadi 16,49 dengan jumlah nilai rata-rata kelas 3,29. Pada siklus II mengalami peningkatan skor aktivitas belajar siswa menjadi 18,18 dengan jumlah rata-rata kelas 3,63. Hal ini menunjukan bahwa penggunaan media kantong bilangan dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa kelas II Sekolah Dasar Negeri 02 Nanga Man karena setelah menggunakan media tersebut terlihat adanya peningkatan pada aktivitas belajar siswa dan hasil belajar siswa juga lebih meningkat dari sebelumnya. Maka dapat disimpulkan terdapat pengaruh yang signifikan antara penggunaan Media Kantong Bilangan Terhadap Aktivitas Belajar pada Penjumlahan Bilangan Kelas II SDN 02 Nanga Man.

Kata Kunci : Media kantong bilangan, aktivitas belajar


Full Text:

PDF ()

Refbacks

  • There are currently no refbacks.