IMPLEMENTASI METODE INKUIRI DALAM PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR ILMU PENGETAHUAN SOSIAL

Katarina Eni, Marzuki ., Sri Utami

Abstract


Abstrac: The problem in this study is whether the method of inquiry to enhance the learning activities of students in the subjects of Social Sciences in Philadelphia Sadaniang Christian Elementary School. This study used a qualitative approach to the design of classroom action research conducted in Philadelphia Sadaniang Christian Elementary School. Data collection techniques and tools used are direct observation. Methods and forms of research used is descriptive method. The instrument used is the observation sheet. Based on data and observations of students gained through research before and after the action until the final act (siklusII) showed that: Average physical activity after a cycle executed action cycle I and cycle II increased to 59, 99% (an increase of 48.57%). mental activity having performed the action cycle I and cycle II increased to 54.28% (an increase of 45.68%). activity Average emotional after the first cycle and second cycle increased to 71.42% (an increase of 28.57%). By using the method of inquiry on subjects of Social Studies in grade IV Christian Elementary School District of Philadelphia Sadaniang, can increase physical activity, mental activity and emotional activity learners.

Masalah dalam penelitian ini adalah: apakah metode inkuiri dapat meningkatkan aktivitas belajar peserta didik pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar Kristen Filadelfia Sadaniang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan Penelitian Tindakan Kelas yang dilakukan di Sekolah Dasar Kristen Filadelfia Sadaniang. Teknik dan alat pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi langsung. Metode dan bentuk penelitian yang digunakan adalah metode deskriptif. Instrumen yang digunakan adalah lembar observasi. Berdasarkan data dan hasil observasi peserta didik yang diperoleh melalui penelitian saat sebelum dan sesudah dilakukan tindakan hingga pada tindakan akhir (siklusII) menunjukan bahwa: Rata-rata aktivitas fisik setelah dilaksanakan tindakan siklus I dan siklus II meningkat menjadi 59,99% (naik sebesar 48,57%).Rata-rata aktivitas mental setelah dilaksanakan tindakan siklus I dan siklus II meningkat menjadi 54,28% (naik sebesar 45,68%).Rata-rata aktivitas emosional sebelum siklus 42,85% setelah dilaksanakan tindakan siklus I dan siklus II meningkat menjadi 71,42% (naik sebesar 28,57%). Dengan menggunakan metode inkuiri pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di kelas IV Sekolah Dasar Kristen Filadelfia Kecamatan Sadaniang, dapat meningkatkan aktivitas fisik, aktivitas mental, dan aktivitas emosional peserta didik.


Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1444

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats