PENERAPAN PENDEKATAN PEMECAHAN MASALAH UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN SISWA MENYELESAIKAN SOAL CERITA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DIKELAS VI SDN 06 TAPEN BENGKAYANG

Abdul Rokhim, Abdussamad ., Sugiyono .

Abstract


ABSTRAK : Penerapan pendekatan pemecahan masalah untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menyelesaikan soal cerita dalam pembelajaran matematika di kelas VI Sekolah Dasar Negeri 06 Tapen Bengkayang. Penelitian ini untuk meningkatkan aktifitas dan hasil belajar siswa serta evaluasi peneliti sendiri. Metode penelitian ini menggunakan metode deskriptif karena berbasis pemecahan masalah. Hasil penelitian pada siklus I siswa bertanya 43%, mengeluarkan pendapat 29%, menjawab pertanyaan 57%, dan melaksanakan tugas 71% dengan rata-rata 50%. Dan hasil belajar siswa 6,0, sedangkan pada siklus II siswa bertanya 71% mengeluarkan pendapat 57%, menjawab pertanyaan 86% dengan rata-rata 67% dan hasil belajar siswa dengan rata-rata 7,5. Hal ini berarti penerapan pendekatan pemecahan masalah dapat meningkatkan kemampuan siswa menyelesaikan soal cerita dalam pembelajaran matematika di kelas VI SDN 06 Tapen Bengkayang.

Kata kunci : Pendekatan Pemecahan Masalah, Kemampuan Siswa,

Pembelajaran Matematika

ABSTRACT : The application approach of problem solving to increased student ability to solve the question story in studying mathematics at the sixth class SDN 06 Tapen Bengkayang. This research was increased student activity and student outcome along with as evaluation for the researcher self. The research method is descriptive method because basis base of the solving problem. The student outcome at the siklus I (first) student ask 43%, giving opinion 29%, answered question 57%, and doing the task 71% , with average 50% and student outcame 6,0 . The siklus II (second) student ask 71%, giving opinion 57% , answer question 86% , with average 67% and the yield study student with average 7,5.

In this case the application approach of problem solving can increased students ability to solve the question story in studying mathematics at the sixth class SDN 06 Tapen Bengkayang.

Key word : The approach of problem solving , student ability in studying

mathematics.

Full Text:

PDF ()


DOI: http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v2i3.1433

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK)  published by

Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Tanjungpura

CP: (62)83125507573

ISSN: 2715-2723 (online)



This is a website that publishes open access articles distributed under the Creative Commons License. Licensed under the terms  of the Creative Commons Attribution 4.0 International License .Lisensi Creative Commons 

View JPPK Stats