PENINGKATAN AKTIVITAS PEMBELAJARAN MELALUI PENDEKATAN TEMATIK

Neni Kurniasari, Marzuki ., Sri Utami

Abstract


Abstrak: The problem of this study is that the increase in activity Activities Learning Through Thematic Approach II Class B Elementary School 28 North Pontianak found low activity of learning mathematics through a thematic approach to the class II B Elementary School 28 North Pontianak.
The first instrument of this study is the researchers themselves who act as data collectors using the instrument in the form of supporting the observation sheet. Data analysis was performed by following the flow of data analysis which includes data collection, data reduction, data presentation, and conclusion. The results of the implementation of a class action in the learning of mathematics by using thematic in each cycle always increase that in the first cycle an average of 56.03% and the indicator on the second cycle indicator average 77.14%. The conclusion that the application of thematic learning approach can improve the learning activities of students in mathematics as well as an increase in the ability of teachers to prepare and plan the implementation of learning mathematics in applying learning in accordance with the plan.

Masalah penelitian ini adalah bahwa kegiatan Peningkatan Aktivitas Pembelajaran Melalui Pendekatan Tematik Kelas II B Sekolah Dasar Negeri 28 Pontianak Utara didapati rendahnya aktivitas pembelajaran Matematika melalui pendekatan tematik kelas II B Sekolah Dasar Negeri 28 Pontianak Utara. Instrumen pertama penelitian ini adalah peneliti sendiri yang bertindak sebagai pengumpul data dengan menggunakan instrumen penunjang berupa lembar observasi. Analisis data dilakukan dengan mengikuti alur analisis data yang meliputi pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil pelaksanaan tindakan kelas dalam pembelajaran matematika dengan menggunakan metode tematik pada setiap siklusnya selalu mengalami peningkatan yaitu pada siklus I rata-rata indikator 56,03% dan pada siklus II rata-rata indikator 77,14%. Kesimpulan  bahwa penerapan pembelajaran dengan pendekatan tematik dapat meningkatan aktivitas belajar peserta didik pada mata pelajaran matematika serta adanya peningkatan kemampuan guru menyusun dan membuat rencana pelaksanan pembelajaran matematika dalam menerapkan pembelajaran sesuai dengan rencana.


Keywords: learning activities, thematic approach

Refbacks

  • There are currently no refbacks.