PENINGKATAN AKTIVITAS BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS I MELALUI PEMBELAJARAN TEMATIK

Sri Sedono, Marzuki ., Sri Utami

Abstract


Abstrak: The problem of this study is that the learning activities Thematic Elementary School 09 East Pontianak the students can not understand the ideas and thematic learning. Sources of data in this study are the students and teachers in the learning process about the story using the pemecaham problem. The first instrument of this study is the researchers themselves who act as data collectors using the instrument in the form of supporting the observation sheet. Data analysis was performed by following the flow of data analysis which includes data collection, data reduction, data presentation, and conclusion. The results of the implementation of the act of learning about the story of the settlement of multiplication operation by using the method of solving the problem at each cycle always increase that in the first cycle an average of 53.22% and the indicator on the second cycle indicator average 83.33%. The conclusion that learning to use a thematic approach is very beneficial when it continued to be used, because teachers and learners alike to think creatively so that learning becomes smooth. Therefore, teachers are expected to use a thematic approach to teaching.

Masalah penelitian ini adalah bahwa kegiatan pembelajaran Tematik Sekolah Dasar Negeri 09 Pontianak Timur adanya peserta didik belum dapat memahami ide dan  pembelajaran tematik. Sumber data dalam penelitian ini adalah peserta didik  dan guru dalam proses pembelajaran soal cerita dengan menggunakan metode pemecaham masalah. Instrumen pertama penelitian ini adalah peneliti sendiri yang bertindak sebagai pengumpul data dengan menggunakan instrumen penunjang berupa lembar observasi. Analisis data dilakukan dengan mengikuti alur analisis data yang meliputi pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil pelaksanaan tindakan pembelajaran penyelesaian soal cerita pada operasi perkalian dengan menggunakan metode pemecahan masalah pada setiap siklusnya selalu mengalami peningkatan yaitu pada siklus I rata-rata indikator 53,22% dan pada siklus II rata-rata indikator 83,33%. Kesimpulan  bahwa Pembelajaran menggunakan pendekatan tematik sangat besar manfaatnya bila terus digunakan, karena guru dan peserta didik sama-sama berfikir kreatif agar pembelajaran menjadi lancar. Oleh karena itu guru-guru diharapkan menggunakan pendekatan tematik dalam mengajar.

Keywords: thematic learning, learning activities.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.